Svar: Opkast om aftenen

28. november 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Idas mor

Børn vil naturligt i forbindelse med at forskellige sygdomme kunne kaste op - og nogle børn kaster kun op om aftenen og ikke i løbet af dagen. Dette hænger sandsynligvis sammen med at de ofte i forbindelse med sygdom er forkølede, har hævede slimhinder, ekstra slimdannelse osv. og når de så sover, så bliver de ekstra generet i deres luftveje, hoster og kaster op. Om dagen når de ikke at blive så generet, de sover ikke så længe og vi hjælper dem med at få renset deres luftveje, få pudset næsen osv.

Hvad er det hun kaster op? Er det mad, rester fra aftensmaden eller er det mælken eller vandet hun får i flasken? Hvis det er mad der kommer op, så lyder det som om at hun kan have svært ved at bearbejde noget af den faste føde og at hun måske skal prøve at have lidt lettere fordøjelig føde. Det vil sige, at I skal være opmærksomme på at koge grøntsager, pasta osv. ekstra mørt, sørge for at hun får sovs osv. så maden glider let ned, give hende brød uden hele kerner osv. Hvis det er mælk eller væske fra flasken, hun kaster op, så handler det måske om at hun er fyldt ...

Annonce

... så meget op i maven af aftensmaden, at hun ikke har brug for at få flaske .. eller at mængden måske skal sættes ned, så hun stille og roligt helt kan begynde at undvære den og måske nøjes med at drikke lidt af en kop.

Du skriver, at hun altid har været et gylpebarn og generelt haft lidt problemer. Er det noget der har påvirket hendes vægt eller trivsel generelt? Måske skulle I tale med lægen om at få tjekket om hun kunne have problemer med sin mavemund, det der hedder mavemundsforsnævring - det er dog usandsynligt, hvis det først skulle give problemer nu, det burde give problemer langt før ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan naturligvis også overveje om hun kaster op fordi hun reagerer med overfølsomhed overfor en bestemt fødevarer ... Og man kunne også overveje, om hun har problemer med hård mave / forstoppelse og at maden derfor kommer retur, fordi der ikke rigtigt er passage ...

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre og tænker at det også vil være relevant at I lige drøfter det med jeres læge, så man sikrer sig at der ikke er noget man har overset ...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor