Svar: Opkast om aftenen
28. november 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Idas mor
Børn vil naturligt i forbindelse med at forskellige sygdomme kunne kaste op - og nogle børn kaster kun op om aftenen og ikke i løbet af dagen. Dette hænger sandsynligvis sammen med at de ofte i forbindelse med sygdom er forkølede, har hævede slimhinder, ekstra slimdannelse osv. og når de så sover, så bliver de ekstra generet i deres luftveje, hoster og kaster op. Om dagen når de ikke at blive så generet, de sover ikke så længe og vi hjælper dem med at få renset deres luftveje, få pudset næsen osv.
Hvad er det hun kaster op? Er det mad, rester fra aftensmaden eller er det mælken eller vandet hun får i flasken? Hvis det er mad der kommer op, så lyder det som om at hun kan have svært ved at bearbejde noget af den faste føde og at hun måske skal prøve at have lidt lettere fordøjelig føde. Det vil sige, at I skal være opmærksomme på at koge grøntsager, pasta osv. ekstra mørt, sørge for at hun får sovs osv. så maden glider let ned, give hende brød uden hele kerner osv. Hvis det er mælk eller væske fra flasken, hun kaster op, så handler det måske om at hun er fyldt så meget op i maven af aftensmaden, at hun ikke har brug for at få flaske .. eller at mængden måske skal sættes ned, så hun stille og roligt helt kan begynde at undvære den og måske nøjes med at drikke lidt af en kop.
Du skriver, at hun altid har været et gylpebarn og generelt haft lidt problemer. Er det noget der har påvirket hendes vægt eller trivsel generelt? Måske skulle I tale med lægen om at få tjekket om hun kunne have problemer med sin mavemund, det der hedder mavemundsforsnævring - det er dog usandsynligt, hvis det først skulle give problemer nu, det burde give problemer langt før ...
Man kan naturligvis også overveje om hun kaster op fordi hun reagerer med overfølsomhed overfor en bestemt fødevarer ... Og man kunne også overveje, om hun har problemer med hård mave / forstoppelse og at maden derfor kommer retur, fordi der ikke rigtigt er passage ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre og tænker at det også vil være relevant at I lige drøfter det med jeres læge, så man sikrer sig at der ikke er noget man har overset ...
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske