Opkast om aftenen

28. november 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Opkast om aftenen

Hej Helen.

Jeg håber at du endnu en gang kan hjælpe os videre.

Vores lille pige er nu 1 år gammel. I lang tid er hun blevet puttet med en flaske mælk (MME) og er så faldet i søvn og puttet i seng og det har fungeret rigtig fint. I ca en mdrs tid har hun udviklet en tendens til at kaste op efter / imens hun får sin flaske. Det starter sædvanligvis med at hun bliver urolig, hoster og så kommer der en ordentlig omgang opkast. Hun har altid været et gylpe-barn, men det undrer mig at hun blive ved med at dyrke disse aften-opkastninger. Hun har altid haft let ved at kaste op - det var / er typisk hvis hun har fået store bidder hun ikke har tygget ordentligt eller frugt (æble, pære, blomme) med skræl på. Hvilke hun så selvfølgelig ikke får længere.

Ellers er hun meget glad og aktiv - har gået selvstændigt siden hun var 9 mdr - og er nu begyndt at øve sig i at hoppe ned fra ting! Hun går i vuggestue og er godt inde i rytmen dernede - sover normalt 2 timers middagslur + nogle gange 30 minutters formiddagslur. Hun spiser rigtig godt og varieret både i vuggestuen og herhjemme.

Hun er enormt opmærksom på andre børn, især sin storebror på 6 år og de andre børn - vores overboer's to piger - som er her og leger næsten dagligt. Hun elsker deres selskab, når de allesammen leger sammen kan hun nærmest gå på vandet (tror hun ihvertfald). Her inden for de sidst par ...

Annonce

... uger har hun haft vældigt svært ved at 'give slip' på det fornøjelige selskab, når hun skal sove - hvis hun høre storebrors stemme, når hun endelig er ved at falde i søvn, farer hun op og vil ud til ham med det samme.

Vi har prøvet lidt forskellige tiltag for at undgå opkastninger - findelt hendes mad rigtig meget, fordi vi har en fornemmelse af at hun ikke giver sig tid nok til at tygge maden ordentligt, givet hende aftensmad tidligere for at hun kan nå at fordøje maden inden putningen og sidste tiltag er at give hende kamillete i flasken istedet for mælk.

Alle tre tiltag har afhjulpet problemet lidt, men der kommer stadig opkast 3 ud af 5 aftener, og det er temmelig meget syntes vi. Det skal siges at når hun så har kastet op, er hun ikke generet af det, hun går gerne op og leger hvis hun får chancen, men er dog heldigvis til at putte når vi har fået skiftet tøj, børstet tænder igen etc. Nogle gange falder hun i søvn med sin kamillete fra flasken andre gange falder hun i søvn i vores arme eller i sengen. Hun har været forkølet i varierende grade her på det sidste, men er ikke plaget af sygdom i øvrigt.

Hun plejer gerne at vågne ved 22-tiden, og der får hun så en flaske mælk istedet for den hun plejede at få, når vi puttede hende.

Vi håber at du kan hjælpe os lidt på vej mod løsningen til dette opkast-problem.

Rigtig mange hilsner,

Ida's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor