Brev:
Opkast om aftenen
28. november 2011
Alder:
12 mdr.
Opkast om aftenen
Hej Helen.
Jeg håber at du endnu en gang kan hjælpe os videre.
Vores lille pige er nu 1 år gammel. I lang tid er hun blevet puttet med en flaske mælk (MME) og er så faldet i søvn og puttet i seng og det har fungeret rigtig fint. I ca en mdrs tid har hun udviklet en tendens til at kaste op efter / imens hun får sin flaske. Det starter sædvanligvis med at hun bliver urolig, hoster og så kommer der en ordentlig omgang opkast. Hun har altid været et gylpe-barn, men det undrer mig at hun blive ved med at dyrke disse aften-opkastninger. Hun har altid haft let ved at kaste op - det var / er typisk hvis hun har fået store bidder hun ikke har tygget ordentligt eller frugt (æble, pære, blomme) med skræl på. Hvilke hun så selvfølgelig ikke får længere.
Ellers er hun meget glad og aktiv - har gået selvstændigt siden hun var 9 mdr - og er nu begyndt at øve sig i at hoppe ned fra ting! Hun går i vuggestue og er godt inde i rytmen dernede - sover normalt 2 timers middagslur + nogle gange 30 minutters formiddagslur. Hun spiser rigtig godt og varieret både i vuggestuen og herhjemme.
Hun er enormt opmærksom på andre børn, især sin storebror på 6 år og de andre børn - vores overboer's to piger - som er her og leger næsten dagligt. Hun elsker deres selskab, når de allesammen leger sammen kan hun nærmest gå på vandet (tror hun ihvertfald). Her inden for de sidst par uger har hun haft vældigt svært ved at 'give slip' på det fornøjelige selskab, når hun skal sove - hvis hun høre storebrors stemme, når hun endelig er ved at falde i søvn, farer hun op og vil ud til ham med det samme.
Vi har prøvet lidt forskellige tiltag for at undgå opkastninger - findelt hendes mad rigtig meget, fordi vi har en fornemmelse af at hun ikke giver sig tid nok til at tygge maden ordentligt, givet hende aftensmad tidligere for at hun kan nå at fordøje maden inden putningen og sidste tiltag er at give hende kamillete i flasken istedet for mælk.
Alle tre tiltag har afhjulpet problemet lidt, men der kommer stadig opkast 3 ud af 5 aftener, og det er temmelig meget syntes vi. Det skal siges at når hun så har kastet op, er hun ikke generet af det, hun går gerne op og leger hvis hun får chancen, men er dog heldigvis til at putte når vi har fået skiftet tøj, børstet tænder igen etc. Nogle gange falder hun i søvn med sin kamillete fra flasken andre gange falder hun i søvn i vores arme eller i sengen. Hun har været forkølet i varierende grade her på det sidste, men er ikke plaget af sygdom i øvrigt.
Hun plejer gerne at vågne ved 22-tiden, og der får hun så en flaske mælk istedet for den hun plejede at få, når vi puttede hende.
Vi håber at du kan hjælpe os lidt på vej mod løsningen til dette opkast-problem.
Rigtig mange hilsner,
Ida's mor