Svar: Smitte af nyfødt med herpes
24. november 2011
Alder:
0 mdr.
Kære LSK
Tillykke med din lille dreng, det lyder som om at fødslen er forløbet fint og at både mor og barn har det godt - dejligt :)
Hvis det er et forkølelsessår du har, så er det vigtigt at du ikke kysser din dreng imens du har udbrud på dine læber. Det er også vigtigt at du sørger for en god håndhygiejne, altså sørger for at vaske dine hænder grundigt, så du ikke rører ved dit sår og derefter rører ved ham. Små børn kan godt blive smittet med herpes.
Det er vigtigt at du behandler såret med creme - f.eks. Zovir. Det hæmmer sprædningen og du forebygger derved at din søn smittes, når du behandler. Samtidig gør behandlingen også at såret heler bedst muligt og hurtigst muligt, så du kan komme til at kysse din lille dreng igen. Zovir kan købes i håndkøb på apoteket.
Der vil, når du bruger zovir, komme lidt af stoffet via huden og over i modermælken og derfra kan det blive overført til din dreng. Det er dog så lille en mængde, at det burde være helt uden betydning og du kan amme præcis som du plejer, hvis du ammer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske