Brev:
Smitte af nyfødt med herpes
24. november 2011
Alder:
0 mdr.
Smitte af nyfødt med herpes
Kære Helen
Jeg har fået en dejlig dreng i fredags, som jeg naturligvis har lyst til at kramme og kysse hele tiden. Her til morgen opdager jeg imidlertid, at jeg har et eller andet, der muligvis er et herpessår i min ene mundvig. Jeg får ind i mellem et lille sår her, som jeg aldrig har fået kigget på hos lægen.
Jeg er nu bekymret, fordi jeg har kysset mit barn i nat i forbindelse med de natlige amninger, også efter at såret er kommet, idet jeg bare troede, at det var mine læber, der var tørre, indtil jeg så mig selv i spejlet og kunne se, at det ikke bare er en tør læbe. Jeg ved, at det er farligt for et barn at blive født vaginalt, hvis moderen har en herpesinfektion forneden. Når der er tale om en så få dage gammel baby, er det vel også farligt, hvis den bliver smittet med herpes fra læben. Øv, øv, øv. Hvordan tænker du, at jeg skal forholde mig?
Jeg har tænkt mig at kigge forbi min læge og høre, om ikke hun lige har tid til at kaste et kort blik på såret. Men ofte oplever jeg, at de praktiserende læger ikke ved så meget, så ærligt talt regner jeg ikke med at finde ro ved at få et sådan kig.
Venlige hilsner fra
LSK