Svar: Trøske - 11 mdr.
27. august 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Trøske er en betændelse i munden og det skyldes svamp. Mange børn vil derfor også have svamp i bleområdet og det er vigtigt at din datter bliver behandlet. Hvis hun har trøske i munden og evt. igennem hele systemet, så vil hun naturligt blive mere ked af det, uoplagt, vil have ondt når hun spiser osv.
Trøske ses som hvide pletter på tungen, i ganen og på det indvendige af kinderne. Hvis man prøver at pille de hvide pletter af, vil slimhinden under være rød og det kan bløde. Man kan godt forsøge at behandle 1-2 dage med dansk vand, men hvis det ikke hjælper bør hun behandles med et svampedræbende middel, som I får på recept hos lægen.
Du skal som sagt være opmærksom på at det kan være nødvendigt at behandle hende i bleområdet også. Derudover skal du også være opmærksom på at du selv skal have behandling da du ammer. Svampeinfektion i brystet kan ødelægge enhver amning og kan være utroligt smertefuldt og I kan blive ved med at smitte hinanden, så I skal begge behandles.
Trøske smitter og hun vil smitte via sin mund til sutteflasker og almindelige sutter. Det er vigtigt med en god håndhygiejne, du bør vaske dine egne og hendes hænder før og efter du renser hendes mund og hvis hun bruger sut eller flaske, skal du være ekstra omhyggelig med rengøring og kogning. Kog gerne sutten i 10 minutter, så svampen bliver slået ihjel - en skoldning vil ikke være nok. Hun skal have en ren sut daglig og du skal undgå at putte hendes sut i din egen mund. Det kan være nødvendigt at købe nye sutter, når behandlingen er over.
Hun må normalt godt komme i institution, men man skal være meget opmærksom på at andre børn naturligt kan blive smittet, når de sutter på legetøj eller kommer til at låne hinandens sutter ... Det kan være nødvendigt at dagplejer eller pædagog behandler med svampemiddel i institutionen, du må kontakte dem og høre om de har regler omkring dette - ofte ordineres at det skal gøres 6 gange i døgnet - og altså også om dagen, hvor hun så ikke er hjemme ... Man skal naturligvis her også være ekstra opmærksom på hygiejnen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske