Svar: Trøske - 11 mdr.

27. august 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Trøske er en betændelse i munden og det skyldes svamp. Mange børn vil derfor også have svamp i bleområdet og det er vigtigt at din datter bliver behandlet. Hvis hun har trøske i munden og evt. igennem hele systemet, så vil hun naturligt blive mere ked af det, uoplagt, vil have ondt når hun spiser osv.

Trøske ses som hvide pletter på tungen, i ganen og på det indvendige af kinderne. Hvis man prøver at pille de hvide pletter af, vil slimhinden under være rød og det kan bløde. Man kan godt forsøge at behandle 1-2 dage med dansk vand, men hvis det ikke hjælper bør hun behandles med et svampedræbende middel, som I får på recept hos lægen.

Du skal som sagt være opmærksom på at det kan være nødvendigt at behandle hende i bleområdet også. Derudover skal du også være opmærksom på at du selv skal have behandling da du ammer. Svampeinfektion i brystet kan ødelægge enhver amning og kan være utroligt smertefuldt og I kan blive ved med at smitte hinanden, så I skal begge behandles.

Trøske smitter og hun vil smitte via sin mund til ...

Annonce

... sutteflasker og almindelige sutter. Det er vigtigt med en god håndhygiejne, du bør vaske dine egne og hendes hænder før og efter du renser hendes mund og hvis hun bruger sut eller flaske, skal du være ekstra omhyggelig med rengøring og kogning. Kog gerne sutten i 10 minutter, så svampen bliver slået ihjel - en skoldning vil ikke være nok. Hun skal have en ren sut daglig og du skal undgå at putte hendes sut i din egen mund. Det kan være nødvendigt at købe nye sutter, når behandlingen er over.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hun må normalt godt komme i institution, men man skal være meget opmærksom på at andre børn naturligt kan blive smittet, når de sutter på legetøj eller kommer til at låne hinandens sutter ... Det kan være nødvendigt at dagplejer eller pædagog behandler med svampemiddel i institutionen, du må kontakte dem og høre om de har regler omkring dette - ofte ordineres at det skal gøres 6 gange i døgnet - og altså også om dagen, hvor hun så ikke er hjemme ... Man skal naturligvis her også være ekstra opmærksom på hygiejnen.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor