Svar: Powernapper dagen igennem

9. august 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære trætte mor og dreng

Tak for dit brev og velkommen til. Det er godt du skriver :)

Ja I må være meget trætte begge to, hvis din dreng ikke sover mere end sammenlagt 2 timer på en hel dag - og det er også alt for lidt!

Du fortæller at din dreng spiser meget hyppigt og at han har svært ved at spise særligt store mængder af gangen. Du fortæller også at han får mylicon - jeg går ud fra at han derfor har problemer med luft i maven og at han er en dreng i det hele taget virker meget urolig .. du skriver at han får det "så er han knap så ked af det".

Jeg synes din dreng skal undersøges. For det første skal han undersøge for at finde ud af, om han har ondt. Det kunne være ondt i nakken, kravebenet eller andet - opstået i forbindelse med fødslen.

Men derudover vil det være en rigtig god idé at undersøge om han mon lider af refluks. Refluks betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider op - det vi kan opleve som sure opstød. Når børn har refluks vil de ofte gylpe og jeg kan ikke se ud af dit brev, om din dreng har problemer med gylp. Men det lyder som om at han godt kunne være generet af mavesyre.

Det gør ondt hvis der står ...

Annonce

... mavesyre og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør. Og slimhinden bliver irriteret og det kan være årsagen til at han ikke vil spise særlig meget af gangen. Derudover så er det ekstra slemt, når han ligger ned og det kan være en forklaring på, hvorfor han har så svært ved at sove og sove længerevarende - simpelthen fordi det gør ondt ...

Jeg synes du skal få jeres læge til at undersøge ham og tale med lægen om, hvorvidt det kunne være en årsag. Man kan blandt andet behandle det medicinsk. Man kan også give en speciel erstatning (Enfamil AR) der købes på apoteket - den hjælper ikke på mavesyren, men vil hjælpe, hvis barnet gylper meget.

Din dreng har et stort søvnbehov, han har brug for at sove ca 16 timer i døgnet og det gør han jo slet ikke nu. Det er vigtigt at du nævner dette for lægen, som et symptom på at han ikke har det godt og derfor skal undersøges. Vi er nødt til at være sikre på, at der ikke er en fysiologisk grund til, at han sover så lidt som han gør og har et spisemønster som han har.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Alt efter hvad lægeundersøgelsen viser, må du skrive igen - så skal jeg prøve at hjælpe dig igen ud fra det :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.