Svar: Powernapper dagen igennem
9. august 2011
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor og dreng
Tak for dit brev og velkommen til. Det er godt du skriver :)
Ja I må være meget trætte begge to, hvis din dreng ikke sover mere end sammenlagt 2 timer på en hel dag - og det er også alt for lidt!
Du fortæller at din dreng spiser meget hyppigt og at han har svært ved at spise særligt store mængder af gangen. Du fortæller også at han får mylicon - jeg går ud fra at han derfor har problemer med luft i maven og at han er en dreng i det hele taget virker meget urolig .. du skriver at han får det "så er han knap så ked af det".
Jeg synes din dreng skal undersøges. For det første skal han undersøge for at finde ud af, om han har ondt. Det kunne være ondt i nakken, kravebenet eller andet - opstået i forbindelse med fødslen.
Men derudover vil det være en rigtig god idé at undersøge om han mon lider af refluks. Refluks betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider op - det vi kan opleve som sure opstød. Når børn har refluks vil de ofte gylpe og jeg kan ikke se ud af dit brev, om din dreng har problemer med gylp. Men det lyder som om at han godt kunne være generet af mavesyre.
Det gør ondt hvis der står mavesyre og kører op og ned mellem mavesæk og spiserør. Og slimhinden bliver irriteret og det kan være årsagen til at han ikke vil spise særlig meget af gangen. Derudover så er det ekstra slemt, når han ligger ned og det kan være en forklaring på, hvorfor han har så svært ved at sove og sove længerevarende - simpelthen fordi det gør ondt ...
Jeg synes du skal få jeres læge til at undersøge ham og tale med lægen om, hvorvidt det kunne være en årsag. Man kan blandt andet behandle det medicinsk. Man kan også give en speciel erstatning (Enfamil AR) der købes på apoteket - den hjælper ikke på mavesyren, men vil hjælpe, hvis barnet gylper meget.
Din dreng har et stort søvnbehov, han har brug for at sove ca 16 timer i døgnet og det gør han jo slet ikke nu. Det er vigtigt at du nævner dette for lægen, som et symptom på at han ikke har det godt og derfor skal undersøges. Vi er nødt til at være sikre på, at der ikke er en fysiologisk grund til, at han sover så lidt som han gør og har et spisemønster som han har.
Alt efter hvad lægeundersøgelsen viser, må du skrive igen - så skal jeg prøve at hjælpe dig igen ud fra det :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske