Svar: Knoglealder
8. august 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Gitte
Knoglealder eller knoglekerneudvikling, som det også kaldes, måles ved at man tager et røntgenbillede af barnets venstre hånd og så sammenligner man knoglernes vækst med forskellige aldersgrupper i en tabel.
Når I har fået at vide, at jeres drengs knoglealder, er som en 2 årigs, så er det altså fordi hans knogles vækst passer i tabellen med en 2 årig.
Jeg synes faktisk at en forskel på 1-1½ år er meget, når der er tale om en dreng på 3½ år og jeg synes faktisk heller ikke, at man bare kan lægge en besked på en telefonsvarer. Det levner jer jo ingen mulighed for at stille uddybende spørgsmål. Jeg synes derfor du skal kontakte afdelingen og bede om at komme til at tale med den læge, som har givet jer denne information, så du kan få at vide, hvordan I skal forholde jer og hvorfor de mener at "det er fint" :)
Man kunne forestille sig, at de skulle tage nogle blodprøver, for at se om han f.eks. mangler væksthormon, de kunne også tage prøver for at se om der kunne være problemer med hans fordøjelse eller andet, - siden han ikke er så stor - jeg går ud fra at det er fordi han fysisk ikke er særlig stor, at lægerne har været interesseret i at måle hans knoglealder?
Måske har lægerne allerede målt disse ting og sammenholder det med svaret på røntgen og siger så ud fra dette, at samlet set ser det hele normalt og fint ud - men jeg synes du har krav på at få et mere uddybende svar :)
Håber du kan bruge dette videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske