Svar: Blodprøver
28. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Jeg er ked af at høre, at I stadig skal have taget blodprøver og fortsat føles af børnelæge. Jeg kan godt forstå du bliver bekymret og ked af det og naturligt har brug for, at det hele snart bare skal "være normalt" så I kan slappe lidt af og nyde det hele i stedet ...
Det er meget svært at svare på, hvad tanker sygeplejersken eller lægen har haft og hvad overvejelser hun har gjort sig. Det kommer jo helt an på, hvad blodprøver de har taget ...
Mon ikke det har været almindelige infektionsprøver, f.eks. en CRP. Dette er en prøve, som hvis den er forhøjet, viser at man har en infektion i kroppen - infektionen kan så skyldes forskellige ting. Det kan være både en bakteriel infektion eller en virusinfektion og har den været meget forhøjet er det helt naturligt at henvise videre til børnelæge, for at få undersøgt, hvorfor den er for høj og om din dreng evt. skal behandles og i givet fald med hvad. Han er jo meget lille stadig væk og det er derfor vigtigt at man ikke bare handler i blinde, men undersøger ham og kun giver ham antibiotika, hvis det er nødvendigt.
Jeg kunne forestille mig at børnelægen vil have den kontrolleret igen, for at se om han ikke 'bare' har en akut virus, som går over igen (som forkølelse) og hvis den stadig er forhøjet efter 14 dage, så vil undersøge ham og evt. sætte ham i behandling ...
Men jeg ved det jo desværre ikke .. jeg håber dog at mine tanker kan give dig lidt ro med på vejen og så tænker jeg, at det er vigtigt og godt at lægerne følger jer, og også undersøger din dreng. Det skal du kun se som noget positivt, selvom det naturligt også er hårdt :)
Håber at I får en rigtig god sommer, knus og god bedring herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske