Svar: Katte allergi?
19. juni 2011
Alder:
2 år
Kære Mor
Man kan godt have allergi overfor pelsdyr. De pelsdyr som man ofte reagerer allergisk overfor vil være kat, hund, hest, kanin, marsvin, hamster, rotter, mus og også køer.
Symptomerne på allergi overfor pelsdyr er:
- Tilstoppet næse, nys, kløe og irritation i øjnene
- Astma symptomer som hoste og pibende vejrtrækning
- Nældefeber
- Forværring af børneeksem
Man kan sagtens være allergisk overfor f.eks. kat uden at have allergi overfor de andre dyrearter. Men der er en risiko for at man udvikler allergi overfor andre dyrearter, hvis man er i hyppig kontakt med dem.
Det er vigtigt at gøre grundigt rent og selvom du sørger for at vaske gulv, støvsuge, tørre støv af osv. næsten hver dag og vasker og skifter sengetøj osv., så vil det normalt ikke være nok ... De fleste er nødt til helt at holde sig fra f.eks. katte, hvis det er det de ikke tåler.
Man kan desværre ikke købe allergi-sikre pelsdyr, når man har allergi overfor pelsdyr reagerer man ofte kunne kun på hårene, men også på dyrets hudskæl, spyt, urin, afføring osv. Så hvis jeres dreng ikke tåler kat - ja så er det altså nødvendigt at I skiller jer af med jeres katte ... :(
Man kan undersøge for katteallergi - via en priktest. Du skal kontakte jeres læge og høre om lægen kan lave en priktest, hvis ikke lægen selv kan lave en test, kan lægen give jer en henvisning til en læge, som kan :) Det er vigtigt at få jeres dreng testet, så I forhindrer hans eventuelle allergi i at udvikle sig. Man vil normalt teste for div. pollen, skimmel, husstøv og dyrehår - det gør ikke ondt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske