Svar: Falder meget
15. juni 2011
Alder:
3 år
Kære Claras mor
Jeg synes I skal få en fysioterapeut til at undersøge jeres datter. Der er sandsynligvis en ansat i kommunen hvor I bor, I kan prøve at ringe og forhøre jer ad - det skal naturligvis være en som er uddannet i børn og kan rådgive jer omkring jeres datter :)
Du skriver at I tidligere har fået at vide, at jeres datter måske var hypermobil. Hypermobilitet betyder at man er overbevægelig i sine led, det betyder at stabiliteten i leddene ikke er så god og det kræver ekstra stærke muskler at holde på leddet, fordi leddene er for slappe.
Din datters problemer kan godt skyldes hypermobilitet og det er vigtigt at få undersøgt. Ud over at tale med en fysioterapeut, så kan du også tale med jeres læge og tal med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at få en ortopæd til at se på din datter "gummi-ben". Det kan jo være at der er noget med hendes hofte, knogler eller andet som man skal være opmærksom på. En ortopæd stiller også diagnosen hypermobil, hvis din datter er det - og en fysioterapeut kan så hjælpe dig med forskellige øvelser, som vil være gode for hende.
Hvis hun er hypermobil så skal hun hjælpes til ikke at sidde i uhensigtsmæssige stillinger - det er f.eks. vigtigt at hun ikke sidder i W, hvor hun sidder på numsen og med knæene foran sig og fødderne bag ud.
Det er rigtig dejligt at hun er aktiv og at I vil gå til både dans og svømning med hende. Det er vigtigt netop at styrke hendes muskler, så de bliver ekstra stærke, fordi det støtter stabiliteten i hendes led. Så fysisk aktivitet er godt - der kan dog være bevægelser eller ting en fysioterapeut vil anbefale at jeres datter ikke laver - men det er helt individuelt, som udgangspunkt er det kun godt, at hun bevæger sig og bruger sin krop. Og det er dejligt at hun ikke har mistet lysten til dette, selvom hun oplever at hun ofte falder og slår sig.
Man kan købe et vippebræt - det findes til voksne i sportsforretninger, men man kan også købe specielle til børn. F.eks. med en bane og en kugle der skal bevæges, når man står på brættet ... Det kan være en god idé at lade hende stå på vippebræt, fordi det kan styrke hendes ankelled, så hun ikke så let knækker om, og derved falder.
Hun skal også have godt fodtøj på, som sidder godt til foden og som passer til hendes fod. Det er vigtigt at have en fast og hård hælkappe, nogle børn har behov for en støvlette der går helt op om anklen, det kan også være godt med snørebånd, som de voksne så må binde - netop fordi man derved sørger for at skoen sidder tilpas fast om foden. Det er svært - med en lille pige, der jo også gerne vil have fine sommersandaler, jeg ved det godt - men I kan også finde gode sandaler, som giver god støtte :)
Mit råd er altså at I prøver at tale med lægen om, hvorvidt hendes ben, hofter osv. bliver tjekket og der får en henvisning. Og prøv så også at kontakte kommunen og bed om at komme til at tale med en fysioterapeut med forstand på børn :)
Tilsidst bliver jeg nødt til også lige at sige, at man jo også skal være opmærksom på, om hun går og falder om. Virker hun til at falde over sine ben eller får hun små absencer, hvor hun bliver fraværende ...? Man skal naturligvis sikre sig at hun ikke falder om og det skal I også tale med lægen om. Det lyder dog ikke sådan, når pædagogerne ligefrem siger at hun har gummmi-ben. Men det er en overvejelse, man naturligvis er nødt til at gøre sig :)
Rigtig meget held og lykke og vil meget gerne høre, hvad I finder ud af ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske