Svar: Tynd mave - 13 mdr.

7. juni 2011

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Louise

Det er rigtig godt at du har bestilt til hos lægen, så der kan blive taget nogle afføringssprøver af din drengs afføring. Når han har så tynd mave, at vuggestuen skønner det nødvendigt at ringe efter jer, så lyder det relevant at undersøge. De ser trods alt mange bleer og bleers indhold i løbet af en dag :)

Det vil også være relevant at tale med jeres læge om, hvorvidt der kan være noget mad-intolerance eller fødevareallergi inde over, fordi børn ofte vil få netop tynd mave som symptom på dette. Det kan være flere former for fødevareallergi - første fokus vil dog nok være mælk. Men ellers så kan der også være tale om at I skal ændre lidt på kosten generelt.

Hvis man har udelukket forskellige tarmsygdomme, så kan man tale om det der kaldes for "Toddlers diarré".

Det opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.

Du skal være opmærksom på:

- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.

- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær

- Indtagelse af søde ting som slik

- Indtagelse af fedtfattig kost

- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt

Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis ...

Annonce

... mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk og også medtænke smør på brødet, sovs osv.

Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for mange rå grøntsager eller råkost, det er vigtigt at tilbyde ham fiberholdigt brød, men det skal være brød uden hele kerner, fordi det letter optagelsen, for groft brød kan give løs mave.

Han skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé (dejligt at han elsker det) og når du giver ham tykmælk, ymer eller lignende, så prøv at komme revet æble på, fordi det kan være med til at "samle maven".

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Giv ham ikke sukkerholdige produkter, men nøjes med den naturlige sødme, som frisk frugt og bær indeholder.

Tandfrembrud kan godt gøre noget, en del børn får lidt løs mave i forbindelse med at de få tænder og kan også blive røde i numsen. Måske har han en svampe infektion, det kunne også være værd at få lægen til at tjekke ...

Tal også med jeres læge om, hvorvidt det ville være en god idé at tilbyde jeres dreng en koncentreret mængde mælkesyrebakterier, som en kur, en behandling i en kortere periode. Det kunne f.eks. være BioGaia eller Bifiform minidråber.

Håber at du kan bruge dette lidt videre, forsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder