Svar: Tynd mave - 13 mdr.
7. juni 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Louise
Det er rigtig godt at du har bestilt til hos lægen, så der kan blive taget nogle afføringssprøver af din drengs afføring. Når han har så tynd mave, at vuggestuen skønner det nødvendigt at ringe efter jer, så lyder det relevant at undersøge. De ser trods alt mange bleer og bleers indhold i løbet af en dag :)
Det vil også være relevant at tale med jeres læge om, hvorvidt der kan være noget mad-intolerance eller fødevareallergi inde over, fordi børn ofte vil få netop tynd mave som symptom på dette. Det kan være flere former for fødevareallergi - første fokus vil dog nok være mælk. Men ellers så kan der også være tale om at I skal ændre lidt på kosten generelt.
Hvis man har udelukket forskellige tarmsygdomme, så kan man tale om det der kaldes for "Toddlers diarré".
Det opstår ofte fordi barnets indtagelse af mad er sammensat forkert - ihvert fald kan man gøre meget, ved at medtænke, hvilke fødevarer man giver sit barn og i hvor stor en mængde.
Du skal være opmærksom på:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at bibeholde en vis mængde fedt i maden - altså fortsætte med at bruge en smørklat i havregrøden om morgenen, evt. tilbyde din dreng sødmælk i stedet for letmælk og også medtænke smør på brødet, sovs osv.
Det vil også være en rigtig god idé at du fortsat koger grøntsager og ikke giver ham for mange rå grøntsager eller råkost, det er vigtigt at tilbyde ham fiberholdigt brød, men det skal være brød uden hele kerner, fordi det letter optagelsen, for groft brød kan give løs mave.
Han skal fortsat have frugt dagligt, men ikke meget store mængder og banan kan være en god idé (dejligt at han elsker det) og når du giver ham tykmælk, ymer eller lignende, så prøv at komme revet æble på, fordi det kan være med til at "samle maven".
Giv ham ikke sukkerholdige produkter, men nøjes med den naturlige sødme, som frisk frugt og bær indeholder.
Tandfrembrud kan godt gøre noget, en del børn får lidt løs mave i forbindelse med at de få tænder og kan også blive røde i numsen. Måske har han en svampe infektion, det kunne også være værd at få lægen til at tjekke ...
Tal også med jeres læge om, hvorvidt det ville være en god idé at tilbyde jeres dreng en koncentreret mængde mælkesyrebakterier, som en kur, en behandling i en kortere periode. Det kunne f.eks. være BioGaia eller Bifiform minidråber.
Håber at du kan bruge dette lidt videre, forsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske