Svar: Mælkesyrebakterier

31. maj 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne

Tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Da din datter ikke er ældre end hun er, så vil det være en rigtig god idé at du lige drøfter med lægen, hvorvidt det vil være okay at forsøge med lidt mælkesyrebakterier.

Den mad du spiser og det du indtager vil naturligt gå i mælken. Noget i større grad end andet, men det vil være helt naturligt og er ganske normalt, at hvis du har fået antibiotika, så vil det godt kunne ses på barnets afføring og det vil godt kunne give barnet mavekneb.

Visse fødevarer får også skyld for at kunne give børn ondt i maven, - nogle kvinder fortæller at de tydeligt kan mærke forskel, alt efter hvad de spiser. Der er som udgangspunkt ikke belæg for at fraråde kvinder at spise bestemte fødevarer når de ammer, men hvis man har et barn der græder rigtig meget og det virker til at have en sammenhæng med nedbrydningen af mælken (som du beskriver - hun græder altid ½ time efter hun har ammet), ja så kunne du godt overveje om du spiser eller drikker et eller andet, som kunne være uhensigtsmæssigt for hendes mave. Det kunne være meget krydret mad, løg, jordbær, kål eller chokolade ...

Nogle børn reagerer også med mavekneb på D-vitamin dråberne og det kan her være en god idé at skifte til ACD dråber i stedet, fordi de er opslæmmet i en anden olie, som barnet måske ikke får så ondt i maven af ...

Det vil være rigtig godt at du også forsøger at amme i forskellige ammestillinger, fordi måden din datter spiser på, hjælper hende til at holde vakuum og ikke sluge for meget luft. Hvis hun indtager meget luft under amning, så vil det naturligt kunne give ekstra ondt i maven.

Og så vil det også være rigtig godt at du hjælper hende med at bøvse, så luften kommer ud af munden og ikke skal igennem systemet og ud som en ...

Annonce

... prut. Hvis hun kan bøvse, så der er mindre luft i mave- og tarm, så vil hun naturligt også have det bedre og have mindre maveuro :)

Og ja - så er der jo så det med mælkesyrebakterier og det kan godt have noget at sige. Når det lille barnet bliver født, så er der ikke særlig mange bakterier i barnets mave-tarmflora. Barnet mave- og tarmflora udvikles i forbindelse med fødslen og i månederne derefter, og miljø og føde har her stor betydning.

En stor del af vores immunforsvar sidder i vores tarmsystem og nyere undersøgelser viser, at måden man bliver født på kan have betydning her. Når børn fødes vaginalt bliver de naturligt udsat for tarmbakterier fra deres mor og vil fra starten få en anden tarmflora, end et barn der fødes ved kejsersnit f.eks. får. Man ved også at amning har betydning for immunforsvaret, men stadig vil børn der er blevet fuldt ammet, godt kunne få problemer med maveinfektioner eller børneeksem og allergi. Amning menes dog at kunne have langtidseffekter på immunsystemet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og så ved man at mælkesyrebakterier er vigtige for udviklingen af en sund og balanceret tarmflora - især hos børn fra 6 måneders alderen som skal igang med anden mad eller hos børn der starter i institution og derfor udsættes for et bombardement af potentielt sygdomsfremkaldende bakterier.

Probiotiske mælkesyrebakterier fæstner sig på tarmens overflade og kan dermed udkonkurrere de dårlige sygdomsfremkaldende bakterier og på den måde både forebygge men også afhjælpe på barnets urolige mave. Så det har en effekt og at give barnet mælkesyrebakterier kan godt være med til at styrke barnet immunforsvar i tarmene.

Det man normalt anbefaler til børn er Bifiform minidråber eller BioGaia - men igen, når din datter ikke er ældre, så giv det ikke uden at tale med jeres læge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor