Svar: Pludselig sover og græder han ret meget

22. maj 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Majbrit

Børn kan godt i en periode pludselig sove meget og det er som udgangspunkt okay. Vi andre kan også have perioder, hvor vi har brug for at sove mere og så have andre perioder, hvor vi sover lidt mindre. Men du skal stadig sikre dig at han får mælk 6 gange i døgnet, at hans bleer er tunge og at han stadig virker til at udvikle sig og trives. Han må ikke sove så meget, at han ikke bruger sig selv aktivt, han må ikke virke apatisk og sløv - så skal han ses af lægen med det samme.

At du har svamp i brystet, skal behandles og det er vigtigt at I bliver behandlet begge to. Brystvorterne skal smøres og din dreng skal også smøres i munden med mundgel som behandling - det skal du have på recept hos lægen. Hvis I ikke begge bliver behandlet, så vil I smitte hinanden gentagende gange og vil ikke kunne få bugt med infektionen.

Det kan godt være svamp i munden på din dreng, som gør at han søger sin tommel, sutter og forsøger at berolige sig selv på en anden måde end du tidligere har oplevet. Det kan også sagtens være på grund af svamp, at han klynker, virker mere ked af det og ...

Annonce

... urolig. Svamp kan nemlig godt svie og det kan gøre ondt og derfor kan han måske føle det beroligende, netop at sutte.

Tommelfingeren er en uhensigtsmæssig vane, prøv at erstatte med en sut i stedet - og sørg så for at koge sutterne en gang i døgnet i 10 minutter, for at få svampesporerne helt væk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at han får mælk nok og at du tager ham op og lægger ham til, også selvom han sover. De fleste børn vil sagtens kunne spise i søvne og på den måde få dækket deres behov - det er ikke synd - mælk skal de have. Men som sagt, så bør han ikke være sløv og burde med den alder han har, melde sig selv til måltiderne ...

Jeg synes at det vil være relevant at du lige får en tid hos læge, får behandling til jer begge for svampeinfektion og lige få lægen til at tjekke at din dreng er helt okay og ikke sløv :) Heller lige tjekke en gang for meget, end en gang for lidt. Alt er sandsynligvis som det skal være og det kan sagtens tænkes at din dreng lige nu har brug for at sove lidt mere, men tal lidt med lægen om det, når du nu oplever så stor en ændring som du gør.

Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.