Svar: Pludselig sover og græder han ret meget
22. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Majbrit
Børn kan godt i en periode pludselig sove meget og det er som udgangspunkt okay. Vi andre kan også have perioder, hvor vi har brug for at sove mere og så have andre perioder, hvor vi sover lidt mindre. Men du skal stadig sikre dig at han får mælk 6 gange i døgnet, at hans bleer er tunge og at han stadig virker til at udvikle sig og trives. Han må ikke sove så meget, at han ikke bruger sig selv aktivt, han må ikke virke apatisk og sløv - så skal han ses af lægen med det samme.
At du har svamp i brystet, skal behandles og det er vigtigt at I bliver behandlet begge to. Brystvorterne skal smøres og din dreng skal også smøres i munden med mundgel som behandling - det skal du have på recept hos lægen. Hvis I ikke begge bliver behandlet, så vil I smitte hinanden gentagende gange og vil ikke kunne få bugt med infektionen.
Det kan godt være svamp i munden på din dreng, som gør at han søger sin tommel, sutter og forsøger at berolige sig selv på en anden måde end du tidligere har oplevet. Det kan også sagtens være på grund af svamp, at han klynker, virker mere ked af det og urolig. Svamp kan nemlig godt svie og det kan gøre ondt og derfor kan han måske føle det beroligende, netop at sutte.
Tommelfingeren er en uhensigtsmæssig vane, prøv at erstatte med en sut i stedet - og sørg så for at koge sutterne en gang i døgnet i 10 minutter, for at få svampesporerne helt væk.
Det er vigtigt at han får mælk nok og at du tager ham op og lægger ham til, også selvom han sover. De fleste børn vil sagtens kunne spise i søvne og på den måde få dækket deres behov - det er ikke synd - mælk skal de have. Men som sagt, så bør han ikke være sløv og burde med den alder han har, melde sig selv til måltiderne ...
Jeg synes at det vil være relevant at du lige får en tid hos læge, får behandling til jer begge for svampeinfektion og lige få lægen til at tjekke at din dreng er helt okay og ikke sløv :) Heller lige tjekke en gang for meget, end en gang for lidt. Alt er sandsynligvis som det skal være og det kan sagtens tænkes at din dreng lige nu har brug for at sove lidt mere, men tal lidt med lægen om det, når du nu oplever så stor en ændring som du gør.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske