Brev:
Pludselig sover og græder han ret meget
22. maj 2011
Alder:
3 mdr.
Pludselig sover og græder han ret meget
Kære Helen
For nøjagtig fire dage siden, begyndte min lille søn på 3 måneder at sove igennem om natten samt sove UTROLIG meget om dagen. Før sov han ca 3-4 timer om natten som det lange stræk og derefter ca 2 timer mere. Om dagen var han før ret meget vågen og tog typisk kun to 'dagslurer' på et par timer ad gangen. Nu kan jeg næsten kun nå at amme og skifte ham, så er han dødtræt igen og sover gerne 3-4 timer mere ad gangen indtil næste gang, hvor han i søvne klynker og sutter så meget på sin tommel, at jeg tager ham op og ammer og skifter ham. Derudover er han af og til MEGET ked af det og utrøstelig, når han så endelig ER vågen/taget op til spisningen.
Det skal derudover siges, at han netop har 'fundet' sin tommelfinger, som han trøster sig selv meget med. Jeg tror også, han nogle gange er sulten og holder sulten hen med tommelen, men det er svært at afgøre og svært at vide om/hvornår han skal tages op halvt sovende for at blive ammet.
Typisk har jeg dog haft ret mht amningen - altså, at han HAR været sulten, når jeg så tog ham op. Er jo egentlig ikke meget for at 'vække' ham, når han sover, hvilket ingen litteratur jo anbefaler, men når han virker sulten, synes jeg også, han bør spise. Han får på denne måde lige akkurat mad 6 gange i døgnet.
Han har ikke feber, men jeg har for tiden svamp i brysterne, så det kan han måske også have...
Mit spørgsmål er:
Skal jeg være bekymret over, at han pludselig sover så utrolig meget og kan være så ekstremt ked af det (utrøstelig), når han endelig er vågen?
Med andre ord, kan han fejle noget alvorligt eller har han måske bare vokseværk?
Som sagt er hans nye rytme og humør kommet fra den ene dag til den anden og derfor bekymrer det mig nu lidt. Håber det bare er noget typisk for babyer... :-D
På forhånd tusind tak for svar.
Kærlig hilsen
Majbrit