Svar: Knopper omkring øjnene
28. april 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Knopperne kan skyldes flere ting og børn kan få rigtig mange forskellige typer udslæt - det kan være svært at sige, hvad der er hvad :)
Det som umiddelbart falder mig ind er, at det jo er blevet rigtig godt vejr de sidste par uger og at I måske derfor har været lidt mere ude - kan det derfor tænkes at det er en form for soleksem jeres dreng har fået? Soleksem opstår på områder, der er meget udsat for lys og det er ansigtet jo ...
Man ved, at solens stråler udløser eksemet, men man ved ikke præcis hvordan eller hvorfor. Man ved også at hvis huden ikke udsættes for yderligere sol, vil det ofte forsvinde af sig selv.
Det er vigtigt at du smører din dreng med solcreme (også i ansigtet) og det er vigtigt at du køber en bøllehat eller lignende til ham, som han kan få på, når I triller af sted i barnevognen eller er i haven. Så han får skygge i ansigtet.
En anden mulighed er at den creme du smører med lukker lidt af for hans huds mulighed for at ånde. Cremer har forskelligt indholdt af fedt og det er fint at brug en fed creme, men jo varmere det er i vejret, jo mere vandholdig creme skal du bruge, netop for at huden kan få luft.
Og en tredje mulighed kunne være at du måske havde købt et par børnesolbriller som han har haft på ...? Der kan være nogle farvestoffer eller andet i disse, som han så reagerer på netop omkring øjnene ...
Håber du kan bruge lidt af dette videre fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske