Svar: Knopper omkring øjnene

28. april 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære mor

Knopperne kan skyldes flere ting og børn kan få rigtig mange forskellige typer udslæt - det kan være svært at sige, hvad der er hvad :)

Det som umiddelbart falder mig ind er, at det jo er blevet rigtig godt vejr de sidste par uger og at I måske derfor har været lidt mere ude - kan det derfor tænkes at det er en form for soleksem jeres dreng har fået? Soleksem opstår på områder, der er meget udsat for lys og det er ansigtet jo ...

Man ved, at solens stråler udløser eksemet, men man ved ikke præcis hvordan eller hvorfor. Man ved også at hvis huden ikke udsættes for yderligere sol, vil det ofte forsvinde af sig selv.

Det er vigtigt at du smører din dreng med solcreme (også i ansigtet) og ...

Annonce

... det er vigtigt at du køber en bøllehat eller lignende til ham, som han kan få på, når I triller af sted i barnevognen eller er i haven. Så han får skygge i ansigtet.

En anden mulighed er at den creme du smører med lukker lidt af for hans huds mulighed for at ånde. Cremer har forskelligt indholdt af fedt og det er fint at brug en fed creme, men jo varmere det er i vejret, jo mere vandholdig creme skal du bruge, netop for at huden kan få luft.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Og en tredje mulighed kunne være at du måske havde købt et par børnesolbriller som han har haft på ...? Der kan være nogle farvestoffer eller andet i disse, som han så reagerer på netop omkring øjnene ...

Håber du kan bruge lidt af dette videre fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder