Svar: Feberkramper - vi føler os svigtet af sundhedsvæsenet
28. april 2011
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære desperate mor
Tak for dit brev - som jeg håber andre vil læse og måske lære af - for der er naturligvis et eller andet galt, når man som forældre gentagende gange giver udtryk for sin bekymring og gentagende gange ikke føler sig mødt og ikke bliver taget alvorligt. Det er ikke okay, at I føler jer svigtet og det er ikke i orden, at du ikke føler dig hørt og hjulpet.
Det er godt at jeres læge reagerer og nu har lavet en henvisning til en speciallæge - I har ikke gode erfaringer med den børneafdeling I tidligere har været på og da vi har frit sygehusvalg i Danmark, så synes jeg faktisk I skal tale med jeres læge om at blive henvist til en afdeling, som vi tage jeres drengs hyppige anfald af feberkramper alvorligt. Hun/han må have en idé om, hvor I landet man vil kunne undersøge og rådgive jer bedst.
Jeg er helt enig i at jeres dreng bør undersøges. Det er korrekt at feberkramper som udgangspunkt ikke er farlige og selvom det kan være utrolig voldsomt og vare længe, så er det ofte noget barnet vokser fra - der er dog, så vidt jeg ved, en svag risiko for at barnet kan udvikle epilepsi senere, selvom risikoen ikke er stor, så er den tilstede og det at jeres drengs krampeanfald bliver værre og værre for hver gang - det kræver undersøgelse.
Jeg er ikke børnelæge, men jeg er mor og hvis det var mit barn, så ville jeg bede om at få mit barn udredt og også bede om at få lov til at tale med nogen, som kunne vurdere, om der her kunne være tale om epilepsi - i min verden synes det relevant at få jeres dreng grundigt undersøgt, herunder scannet og lavet EEG. Det kan godt være at han ikke har epilepsi, men han og I har krav på at han bliver undersøgt grundigt.
Hvis I har nogen som helst mulighed for at filme et anfald, når det opstår vil det være rigtig godt, fordi lægerne så har noget helt konkret at se på. Jeg ved godt at det er svært, for når det sker, er du naturligvis koncentreret om dit barn og ikke om et kamera - men prøv om det kan lade sig gøre - evt. med mobilkamera, så I har noget at vise lægerne.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, om ikke andet til at vide, at jeg også ville kræve mit barn grundigt undersøgt. Du er på ingen måde hysterisk eller emsig - du er en naturligt bekymret mor, der vil dit barn det bedst og naturligvis har I krav på at få en ordentlig behandling af sundhedsvæsenet.
Skriv meget gerne tilbage til mig, hvordan det videre går jeres dreng :)
Rigtig meget held og lykke - og stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske