Svar: Feberkramper - vi føler os svigtet af sundhedsvæsenet

28. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære desperate mor

Tak for dit brev - som jeg håber andre vil læse og måske lære af - for der er naturligvis et eller andet galt, når man som forældre gentagende gange giver udtryk for sin bekymring og gentagende gange ikke føler sig mødt og ikke bliver taget alvorligt. Det er ikke okay, at I føler jer svigtet og det er ikke i orden, at du ikke føler dig hørt og hjulpet.

Det er godt at jeres læge reagerer og nu har lavet en henvisning til en speciallæge - I har ikke gode erfaringer med den børneafdeling I tidligere har været på og da vi har frit sygehusvalg i Danmark, så synes jeg faktisk I skal tale med jeres læge om at blive henvist til en afdeling, som vi tage jeres drengs hyppige anfald af feberkramper alvorligt. Hun/han må have en idé om, hvor I landet man vil kunne undersøge og rådgive jer bedst.

Jeg er helt enig i at jeres dreng bør undersøges. Det er korrekt at feberkramper som udgangspunkt ikke er farlige og selvom det kan være utrolig voldsomt og vare længe, så er det ofte noget barnet vokser fra - der er dog, så vidt jeg ved, en svag risiko for at barnet kan udvikle epilepsi senere, selvom risikoen ikke er stor, så er den tilstede og det at jeres drengs krampeanfald bliver værre og værre for hver gang - det ...

Annonce

... kræver undersøgelse.

Jeg er ikke børnelæge, men jeg er mor og hvis det var mit barn, så ville jeg bede om at få mit barn udredt og også bede om at få lov til at tale med nogen, som kunne vurdere, om der her kunne være tale om epilepsi - i min verden synes det relevant at få jeres dreng grundigt undersøgt, herunder scannet og lavet EEG. Det kan godt være at han ikke har epilepsi, men han og I har krav på at han bliver undersøgt grundigt.

Hvis I har nogen som helst mulighed for at filme et anfald, når det opstår vil det være rigtig godt, fordi lægerne så har noget helt konkret at se på. Jeg ved godt at det er svært, for når det sker, er du naturligvis koncentreret om dit barn og ikke om et kamera - men prøv om det kan lade sig gøre - evt. med mobilkamera, så I har noget at vise lægerne.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg håber I kan bruge ovenstående videre, om ikke andet til at vide, at jeg også ville kræve mit barn grundigt undersøgt. Du er på ingen måde hysterisk eller emsig - du er en naturligt bekymret mor, der vil dit barn det bedst og naturligvis har I krav på at få en ordentlig behandling af sundhedsvæsenet.

Skriv meget gerne tilbage til mig, hvordan det videre går jeres dreng :)

Rigtig meget held og lykke - og stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin