Feberkramper - vi føler os svigtet af sundhedsvæsenet

28. april 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Feberkramper - vi føler os svigtet af sundhedsvæsenet

Kære Helen

Vores søn har haft feberkramper siden han var 13 mdr gammel. Ind til videre har han haft 11 anfald. Sidste gang det skete var her i påsken og vi havde ellers ikke oplevet det det sidste års tid, så vi troede at han var vokset fra det. De første 1½ år krampede han nærmest hver gang han havde en febersygdom. Vi har tit være indlagt med ham ifm feberkramper hvor han er blevet undersøgt, men hver gang har vi fået at vide at det blot er pga en virusinfektion som ikke kræver behandling.

Men mine nerver kan simpelthen ikke klarer det længere. Sidste gang vi kom på sygehuset med ham ventede vi i 3 timer på at en læge skulle se på ham. Og hver gang vi henvendte os til sygeplejersken fik vi beskeden at der var andre børn som havde det værre og vores dreng har det jo fint. Vi blev så skuffede at vi tog hjem igen med ham da han kom til sig selv uden at få ham tjekket.

Jeg føler at vi ikke bliver hørt og at vi bare bliver holdt hen. Vi er bekymrede for vores søn og bange for at han vil udvikle epilepsi, selvom vi har fået at vide at sandsynligheden nærmest er ikke eksisterende. Det nytter bare ikke noget at få sådan noget at vide, når man tror han er ved at dø hver gang han får feberkramper. Jeg synes selv der er grund til bekymring når kramperne bliver værre og værre hver gang han får dem og de varer længere for hver gang. Derudover er han også meget påvirket af dem i lang tid efter det sker, både fysisk (motorisk) og sprogligt.

Vi har talt med vores egen læge om det og hun synes også det er reelt at han skal tjekkes grundigt. Vi har fået en henvisning til en speciallæge, så vi kan sådan set selv vælge hvilken speciallæge det skal være.

Hvor meget ved du om dette emne og er det reelt at jeg er så bekymret? Jeg er bange for at han skal dø af ...

Annonce

... feberkrampe og jeg kan mærke på min egen krop at jeg heller ikke selv er helt ok. Jeg er bange konstant, bange for at han skal få feber og kramper, bange for at de skal ringe fra børnehaven og fortælle at han har feberkramper, bange for at hente ham og komme hjem (har ikke lyst til at være alene hjemme med ham).

Jeg har gået til psykolog pga dette sidste år. Fik en henvisning fra min læge netop pga min søns feberkramper. Da han så ikke fik feberkramper det sidste års tid havde jeg det fint, men nu kan jeg mærke at den samme frygt er tilbage. Hvis jeg selv kunne vælge ville jeg have at min søn fik noget behandling i en periode.

Min egen læge har nævnt at ved komplicerede feberkramper som min søn kan man give forebyggende medicin i en periode. Men personalet på sygehuset mente ikke at det var nødvendigt. Jeg føler at vi bliver svigtet af sundhedsvæsenet og jeg mister tilliden til dem for hver dag der går. Jeg synes der er meget forskellige synspunkter på feberkramper. Jeg kan læse mig frem til at hvis et barn har haft feberkramper 2 gange skal man give forebyggende medicin, da feberkrampe kan skade hjernevæven. Dette har en dansk speciallæge skrevet.

Der er ingen der kan give mig en garanti på at min søn ikke vil tage skade af at få feberkramper så tit, så jeg føler vi bliver svigtet når vi ikke må få ham i behandling. Jeg aner simpelthen ikke hvem jeg skal gå til for at blive hørt. Nu venter jeg på svar fra børneklinikken i Randers vedr. en tid til 1. undersøgelse. Men jeg føler bare at vi vil blive holdt hen igen, da der også vil gå noget tid før vi kan få en tid.

Vores sidste udvej er at tage til udlandet hvor vi ved at børn med kompliceret feberkramper kommer i behandling med det samme.

Har du et godt råd??

Venlig hilsen
Den desperate mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene