Svar: Kolik eller.. ?

17. april 2011

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Pernille

Tillykke med lillebror - det lyder som om at I har haft en hård start, med indlæggelse, lyskasse og en del bekymringer omkring hans gulsot ...

For at man kan tale om kolik, så skal alt andet være udelukket. Det vil sige at barnet skal være grundigt undersøgt, man skal have sikret sig at barnet ikke er syg, har brækket en skulder, forrykket en nakkehvirvel eller lignende, det kan ske under en fødsel og vil naturligt give barnet smerter og gøre barnet grædende og ulykkeligt. Hvis barnet findes fuldstændig sund og rask og man alligevel oplever at barnet er meget grædende, så taler man om kolik.

Man mener at mellem 10-20% af alle spædbørn rammes af kolik og man definerer normalt kolik som uforklarlige anfald af gråd og irritabilitet, som varer mere end tre timer om dagen i mindst tre dage om ugen - og som varer ved i mere end tre uger.

Grådanfaldene begynder ofte et par uger efter fødslen og forsvinder igen mellem 12-16 uge. Hos nogle børn sker det fra den ene dag til den anden, forældre kan simpelthen sætte dato på, hvornår barnet pludselig holdt op med at græde, hos andre er det en mere gradvis bedring, som sker dag for dag.

Barnet har ofte grådanfald hen på eftermiddagen eller tidligt om aftenen. Barnet virker helt ulykkelig, græder rigtig meget, krummer sig sammen, trækker sine ben op, bliver rød i hovedet og virker utrøsteligt, ligegyldigt hvad man gør.

Der findes mange forklaringer på, hvorfor børn har kolik, men hvad det egentlig skyldes ved man ikke helt. Det nyeste går på, at børnene er født med en umodent centralnervesystem, som gør at de har rigtig svært ved at kapere forskellige stimuli og at de græder, fordi de ikke kan lukke af.

Uanset hvad grunden er, så er det utroligt frustrerende at være forældre til et barn der græder så ulykkelig og hvor intet man forsøger tilsyneladende hjælper.

Man ved at tæt kropskontakt er vigtigt - at blive holdt hud mod hud, at blive vugget, være i mors (eller fars) favn, har en beroligende virkning. At han har det bedst, når han er tæt på dig er derfor helt naturligt og det er vigtigt at du giver ham den nærhed og kontakt. At han søger dig mere end far og finder bedst ro hos dig, handler sandsynligvis om at han jo kender dig bedst. Han kender dig fra tiden i din mave, din vejrtrækning, din hjerterytme, dine bevægelser, din stemme og han har også tilbragt mest tid sammen med dig efter fødslen, så du er naturligt mest genkendelig og dermed også mest tryg for ham.

Far kan dog sagtens forsøge sig om aftenen, lægge sig med jeres lille dreng på brystkassen, putte, berolige osv. Det kan sagtens være at ...

Annonce

... far kan noget her, som vil virke godt. Der vil være størst succes for far, hvis jeres dreng har fået lidt mælk, er skiftet og måske har brug for en sut, når han puttes hos far. Far kan også forsøge at give ham flaske, for at komme lidt mere på banen, far kan bade ham osv. Men igen, det er helt naturligt at lillebror finder bedst ro hos dig - og far må så tage sig lidt ekstra af de 3 andre :)

Skråstolen bør han ikke være for meget i. Det er meget passivt at sidde i en skråstol og han får styrket sine muskler i maven (sin forside) i stedet for ryg og nakke. Det vil være rigtig godt, at du derfor forsøger at lægge ham på et tæppe eller på dynen ved siden af dig, når du sidder - så han ligge og ikke er i skråstolen.

Når I kører i bilen vil han naturligt også sidde i autostol og det bliver meget hurtigt til at han sidder for meget. Han har bedst af at ligge og med den alder han har nu, skal han også igang med at være lidt på maven. Det kan faktisk også hjælpe ham, hvis han har lidt problemer med sin mave ... :) Du kan lægge ham på maven hen over dine lår, du kan bære ham rundt, hvor han ligger med maven på din underarm (og kikker væk fra dig), du kan lægge ham på maven hen over en ammepude, hvis du har en sådan liggende fra tidligere :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Han bør have afføring en gang i døgnet og det er vigtigt at I giver ham laktulose som nu, for at holde maven naturligt igang. Nogle børn har dog afføring hver 2 dag og trives med dette, så I må prøve at vurdere - tal evt. med jeres læge omkring det.

Du skriver at han har haft gulsot den sidste måned, hvor han har ligget i din mave - er det på grund af Rhesus-immunisering eller hvad har forklaringen været? Har han fået anden behandling end lyskasse og er han stadig gul? Du skal naturligvis tale med jeres læge om, hvorvidt noget af dette kan spille ind på den gråd og uro I oplever hos jeres lille dreng.

Med hensyn til flaske og maveproblemer, så kan du prøve at skifte til en anden type. Man kan købe flaskesutter, der er designet, så de modvirker kolik og mindsker luftindtaget, når barnet spiser af flasken. Måske har I købt samme type flasker og sutter, som I har brugt til de andre børn, fordi det har virket godt - men måske er ham her anderledes og vil trives med noget andet. Flere familier har givet udtryk for, at de har oplevet en forskel med luftindtag og maveproblemer, når de har forsøgt med Pigeon, Avent og Babyborn free flaskesutter, specielt til børn med kolik. De er alle forskellige og det kan være en forsøg værd at prøve sig frem ...

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke - rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor