Svar: Ulykkelig baby
17. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Maries frustrerede mor
Det lyder rigtig hårdt det du fortæller og det lyder som om at Marie har ondt - spørgsmålet er, hvor hun har ondt henne ...
Du skriver at hun er set af læge, har været på børneafdelingen og er undersøgt grundigt der. Alle siger at hun ikke fejler noget, at hun er fin. Det er naturligt frustrerende, når du som mor føler at noget er galt og samtidig må man jo også sige, at hvis panodil virker, så må hun jo have smerter - når du ikke giver panodil, så får hun mere ondt. Det tyder jo på at der er noget galt.
Du har to andre børn og du kan fornemme at det her er anderledes. Du insisterer på at noget er galt og hvis du har det sådan, så skal du naturligvis blive ved med det så din datter atter kan blive undersøgt.
Har man undersøgt om hun kan have blærebetændelse? Det sker at små børn får dette og det kan gøre ondt, hver gang hun tisser. Det kan give mange forskelige symptomer og gøre at børn bliver ret dårlige faktisk - du kunne godt få dette tjekket.
At hun ikke havde øreproblemer for nogle dage side, betyder jo ikke at hun ikke kan have det nu. Mellemørebetændelse eller væske i mellemøret kan opstå ret pludseligt.
En hurtig fødsel, eller et stort barn der skal fødes gennem lille plads, en fødsel hvor barnet tages ud med cup - det kan være med til at give en skævvridning i nakke og skulderparti og det kan gøre at hun får ondt. Hun er så gammel nu, at hun naturligt ville have haft problemer med dette tidligere - men stadig kan det være værd at undersøge.
Måske har hun lavet en bevægelse, har været faldet eller andet, som har gjort at hun har fået ondt ...
Hvordan spiser hun i løbet af dagen? Hvordan tager hun på? Du skriver at du ammer, men at hun nogle gange er så ulykkelig, at hun ikke kan finde ud af at amme ved brystet ... Det kan være en god idé at se på hendes indtag i løbet af dagen og evt. tilbyde hende mere mad og mælk, så du er sikker på at det ikke er fordi hun mangler mad og væske at hun græder. Måske vil hun tage imod en flaske, når hun ikke vil tage imod brystet. Mæthed skal skabes hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet så meget om natten og så du er sikker på, at det ikke er det der er problemet om natten, når hun vågner og har brug for dig.
Drømme spiller ind - hun kan sagtens drømme med den alder hun har og derfor vågne op med skrig og gråd - ikke fordi hun er ked af det, men fordi hun drømmer og siger en masse lyde i søvne. Hun vil også kunne le i drømme ... Du skal naturligvis skelne imellem hvad der er der er drøm og hvad der er reel gråd, hvor hun har brug for din trøst og nærhed, måske skal tages op osv. og hvornår hun har brug for at du hjælper hende videre i søvnen og finder roen igen.
Hvis hun har ondt i maven, så kan det hjælpe at give hende lidt kogt vand med sukker. 1 tsk sukker i 100ml kogt vand er blandingen og det kan måske hjælpe hende om natten, at få et par skefulde sukkervand sammen med en sut og på den måde få lidt ro på ... Hun bør kun få små mængder og skal have masser af rigtig mad, men om natten, hvor det er rigtig svært, kan det være et forsøg værd.
Du skal se på jeres hverdag - er der ro omkring hende, får hun mulighed for at koble fra når hun f.eks. skal sove? Det er vigtigt at du skaber gode rammer for hende, både når hun skal sove og i løbet af dagen, hvor hun skal være vågen og aktiv. Det er vigtigt at Tv og radio ikke kører hele dagen, at hun stilles i et afsides og køligt rum, evt i haven, når hun skal sove. At der er ro omkring jer, når hun skal spise osv.
Da det er første gang du skriver til mig, kender jeg ikke jeres lille familie, men jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre :)
Fortsat held og lykke! Rigtig god påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske