Svar: Svingtur i armene hvornår?
11. april 2011
Alder:
13 mdr.
Kære Tina
Man skal passe rigtig meget på med at holde børn i armene og hænderne og svinge dem. Små børns arme/skuldre og også albue kan meget let gå af led og har man først haft arm eller skulder af led én gang, så er risikoen for at det sker igen betydeligt større.
Man kan som hovedregel sige, at det er fornuftigt ikke at lade barnet "svinge" i sine arme, før barnet selv viser interesse herfor, altså at barnet f.eks. selv opfordrer til at blive svunget imellem mor og far, at barnet af sig selv svinger sig i et tov, der hænger ned eller lignende ...
Det er svært at sætte alder på, hvornår børn er parate. Det er også forskelligt, hvor let en skulder kan gå af led. Og som udgangspunkt skal børn altså ikke svinges, hvor man holder dem i hænderne ....
Selv børn i børnehavealderen har jeg oplevet kunne få armene rykket af led, fordi de blev svunget i deres arme ... :(
Det handler også meget om at forklare dem, at holde igen og være med i de bevægelser der laves. At de har en bevidsthed og kan give udtryk for, hvad der føles sjovt og okay og hvad der ikke gør - men du burde måske spørge en ortopædkirurg, som ved noget mere om børns knogler og hvad belastning de kan tåle ..:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske