Svar: Køresyg
9. april 2011
Alder:
8 mdr.
Kære tvillingemor
Små børn kan godt lide af køresyge, luftsyge, søsyge - ofte græder de, bliver blege, så får de hovedpine og tilsidst ender de med at kaste op ... Man kan godt give børn medicin mod transportsyge, men det anbefales ikke til så små børn som dine og det gives aldrig uden at man har drøftet det med lægen.
Når man bliver køresyg, så sker det fordi der er problemer med balancen og det øjnene ser og opfatter - og derfor synes jeg det lyder som en god idé, at I forsøger at styrke jeres datters balancecenter og netop prøve at stimulere hendes labyrintsans - skade gør det ikke :) Jeg synes derfor det er værd at I prøver at gynge, dreje, hoppe, vende på hovedet, svinge osv. med jeres datter, for at se om ikke det kan hjælpe hende.
Derudover tænker jeg også at I skal være opmærksom på, om hun protesterer fordi hun har brug for stillingsskift, brug for lige at få løftet enden lidt fra underlaget. Det kan også være at selerne skal justeres, eller måske har hun det hurtigt for varmt og skal have mindre tøj på, når hun sidder i sin stol ...
Og så kan I også prøve sea-band, som er et akupressur armbånd, hun kan få om håndleddet, for at se om det kan gøre, at hun får det bedre under køreturen ...
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske