Brev:
Rytme og vuggestue
9. april 2011
Alder:
15 mdr.
Rytme og vuggestue
Kære Helen.
Endnu et spørgsmål omkring vores søn som nu er 15 måneder. Han har gået i vuggestue i knap to måneder nu og det går som forventet ikke specielt godt.
Først en lille opdate:
Jeg gjorde som du anbefalede sidst i forhold til lægen og fysioterapeuten. De skrev begge i hans journal hvilke problemer/vanskeligheder han har, begge mener dog, at han har bedst af at gå i almindelig vuggestue, hvilket han derfor gør nu.
Jeg har kontaktet vores sundhedsplejerske som viste sig at være en stor hjælp. Hun har kontaktet familieafdelingen i kommunen og de har holdt et tværfagligt møde og er blevet enige om at de gerne vil se på vores sag igen på trods af at den ligger som en ankesag hos Det Sociale Nævn. De kræver dog at jeg skaffer flere oplysninger fra lægen, men han mener jo ikke vores søn behøver støtte for at kunne klare sig, så jeg tror vi har opgivet og i stedet venter på afgørelsen fra Det Sociale Nævn, selvom jeg regner med at sagen falder ud til kommunens fordel.
Helt ærlig så er jeg træt af at kæmpe og nu da jeg er startet på arbejde på fuldtid så er der jo grænser for hvor meget energi der er tilbage til at slås med kommunen.
Derudover er vores søn startet hos en ergoterapeut for at vi kan få lidt styr på hans mundmotorik som hun mener, er ca. 5-6 måneder bagud i forhold til hans alder. Hun kan ikke udrette mirakler men det har givet os noget ro på og fjernet nogle bekymringer.
Nu til det egentlige spørgsmål.
Efter vores søn er startet i vuggestue er hans rytme forsvundet, før havde han en helt fast rytme i forhold til sovetider, to lure af to timers varighed og ca. 12 timer hver nat. Der var aldrig problemer med at lægge ham. Han sov, som vi før har talt om rigtig meget men var til gengæld altid en glad dreng og han var sjældent sur eller pylret.
Men i vuggestuen mener de at de hver dag skal se på ham og vurdere hvornår han er træt. Og de har lige fra starten forsøgt at få ham til kun at sove én lur for at han skulle være så meget som muligt sammen med de andre børn og være med i deres aktiviteter. Han sov ca. 20-30 min så vågnede han igen! De stod ved siden af hans krybbe mens han sov, så snart de gik væk så vågnede han og ville ikke sove igen.
Jeg fik talt tingene igennem med ledere og vi er enige om at han har brug for en fast rytme og to lure hver dag, kl. 9 og kl. 14. Efter et par dage begyndte han at sove ca. 1 time begge gange og det er så her vi er nu.
Problemet er nu at han selvfølgelig er MEGET træt når han kommer hjem og kommer i seng kl. 18.30 – 19.00. Timerne inden han kommer i seng er fyldt med gråd og pyller og er sjældent særlige hyggelige. Han vil være på arm hele tiden, hvilket til en hvis grad også er okay men nogen gange bliver jeg jo nødt til at sætte ham fra mig når der skal laves mad, spises osv. Han kan på ingen måde være på gulvet eller lege selv så meget som to min. Når han har været i bad falder han næsten i søvn på puslebordet, så bliver han ammet på værelset, lagt i seng og jeg siger godnat og går ud og så falder han selv i søvn.
De sidste to-tre uger er han så begyndt at vågne ved 4.30-5 tiden, han græder og er rigtig ked af det, men han er ikke rigtig vågen, men jeg kan ikke få ham til at sove igen, han falder til ro når jeg putter ham i hans seng men så snart jeg går ud fra hans værelse begynder han at græde og rejser sig op.
Jeg har siddet ved siden af hans seng og så ligger han roligt men uanset hvor længe jeg sidder der registrer han når jeg går ud og begynder at græde.
Jeg har forsøgt at tage ham med ind i vores seng men det kan han ikke rigtig finde ud af, han mosler rundt og sætter sig op lægger sig ned i en uendelighed og falder aldrig rigtigt i søvn.
Jeg har også prøvet at stå op med ham og give ham morgenmad men han blev ulykkelig da jeg satte ham i stolen, så tror ikke det er fordi han er sulten.
Han har sovet på sit eget værelse siden han var syv måneder gammel. Vi flyttede ham fordi han sover så utrolig let og vågnede når vi gik i seng, skulle tisse, hoste osv.
I weekenden er det rigtig svært at få ham til at sove i barnevognen, det kræver at jeg vugger i ca. 30 min før han sover, selvom han virker træt og når han endelig falder i søvn sover han ca. to timer. Om formiddagen plejer jeg at vække ham efter ca. 45 min ellers kan jeg ikke få ham til at sove før ved 16-17 tiden igen.
Jeg tror måske at han er klar til kun at sove én lur, men når han max sover én time af gangen i vuggestuen synes jeg ikke at det dur.
De har som sagt forsøgt at rykke hans lur så han kun sov én gang i håb om at han så sov lidt længere men det gør han bare ikke, heller ikke selvom de gør det hele ugen. Den uge de gjorde det, gjorde jeg det selvfølgelig også i weekenden og så sov han tre timer midt på dagen, men mandag sov han så igen kun én time.
De har forsøgt at flytte hans krybbe ud på et toilet hvor der var helt mørkt og stille men det hjalp heller ikke.
De vil ikke stille ham udenfor, da de andre børn så vil gå hen til barnevognen når han sover.
I vuggestuen beskriver de ham som en glad og men træt dreng, der trods sine problemer forsøger at følge med de andre børn.
I starten havde han det bedst når der kun var få børn på stuen og de måtte ofte tage ham og et eller to andre (rolige) børn med ind i et andet rum og lege, da han gik lidt i panik når der var for mange børn omkring ham, men jeg har på fornemmelsen at det går lidt bedre nu.
Han er i vuggestue fra 7.45 til 15.45.
Jeg har ind i mellem hverdags fri da jeg arbejder nogle weekender, men jeg har valgt at aflevere ham alligevel, (til personalets store irritation) så han bibeholder sin rytme og forhåbentlig lære at sove ordentligt derovre.
Kære Helen, jeg håber du kan hjælpe os endnu en gang.
Med venlig hilsen
Den trætte mor