Svar: Dræn i ørerne
29. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære søde forældre
De fleste forældre bliver bekymrede, når ørelægen foreslår at der bliver lagt dræn. I bliver bekymret for bedøvelsen og for selve drænanlæggelsen, og det er helt objektivt set en reel bekymring, for man ved jo ikke om barnet tåler narkosen, før barnet har prøvet det - det er ikke noget man kan sige på forhånd ... MEN, man har lagt dræn på børn dagligt i årevis, det er noget rigtig mange børn får og derfor må I tro på, at personalet kan de ting de skal kunne og at alt går fint og uden problemer.
Selve anlæggelsen af drænet er for de fleste forældre meget hårdt at være med til. Når man lægger dræn så gøres dette i fuld narkose, så barnet lægges til at sove, drænene kommes i ørerne og barnet vækkes. Det at skulle sige 'godnat' til sit barn og overgive barnet i lægernes hænder og vente imens det står på - det er utrolig hårdt. Det er dog et meget lille indgreb, som ikke varer særligt lang tid, ofte tager det ikke mere end 5-10 minutter at lægge drænene, hvor de skal være og børnene vågner meget hurtigt op derefter. Det er derfor ikke noget der normalt skader barnet på nogen måde og det hele varer normalt ikke mere end 30 minutter.
Nogle gange vil ørelægen, når der lægges dræn, også fjerne polypper hos barnet, fordi det kan reducere tendensen til efterfølgende forkølelse.
Den første times tid efter drænene er lagt, vil barnet som regel være lidt påvirket og måske ekstra pylret og ked af det, men meget hurtigt derefter vil barnet kvikke op og have det godt, vil begynde at lege, spise osv. som barnet plejer.
Når og hvis ørelægen anbefaler at lægge dræn, så synes jeg man skal lytte til dette. Ørelægerne er dygtige og ved, hvad de taler om. De er specialister på dette område.
Børn kan få en akut mellemørebetændelse, hvor trommehinden kan springe spontant og man siger at det 'flyder fra ørerne'. Når væsken kommer ud og trommehinden er sprunget, så holder smerten op og barnet har det allerede meget bedre. Den akutte mellemørebetændelse kan skyldes både bakterier og virus.
Børn kan også have en sekretoriske mellemørebetændelse, det der også kaldes for væske i mellemøret. Her hæver slimhinden op, f.eks. i forbindelse med med en forkølelse og det eustakiske rør tilstoppes. Nogle gange forsvinder væsken i mellemøret samtidig med forkølelsen og andre gange når slimcellerne i mellemøret at danne et sekret, som bliver så sejt, at det ikke selv kan glide ud af det Eustakiske rør. Dette vil kunne medføre hørenedsættelse, hvilket på sigt kan give barnet en påvirkning af den sproglige udvikling. Det er derfor man ofte går ind og behandler små børn med dræn i ørerne, hvis de gentagende gange har mellemørebetændelser. Der er altså som du skriver, normalt en faglig god grund til at behandle med dræn.
Med hensyn til faste, så kan du naturligvis godt tilbyde hende en banan eller anden frugt, hvis hun vågner om natten og virker til at kunne tage imod dette, så hun ikke skal gå for mange timer uden mad. Hun må jo få lidt meget tidlig morgen, før klokken 5 og hvis hun er vågen der, vil det være fint at give hende lidt. Men derefter skal hun holdes fastende - også selvom det er hårdt for jer ... Her må du prøve at aflede og få hende til at tænke på noget andet. Når I først er fremme hos ørelægens, så vil der ske så mange ting omkring hende, at hun sandsynligvis vil glemme at hun er sulten ... :)
Når drænene først er lagt og det hele er overstået, så er det vigtigt at have tålmodighed. I skal til kontrol og sikre at drænene sidder rigtigt og virker og I skal også forberede jer på, at hun stadig godt kan sove dårligt, selvom hun har fået lagt dræn - det tager tid ...
Håber at du hermed har fået lidt ro, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske