Svar: Opkast efter mælk og mad
22. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Minumiddelbare tanke er faktisk at I bør få undersøgt om jeres dreng reagerer som han gør - først med at afvise mælken og derefter med at kaste op, når han går over til mere komælk, fordi han ikke tåler mælken .. Måske har han problemer med mælk og jeg synes det bør vurderes af en læge.
Du skriver godt nok at han ikke har andre symptomer, men det er stadig værd at undersøge, synes jeg. Normalt vil børn der ikke tåler mælk også få problemer med at tage på, fordi de ikke optager næringen fra maden/mælken. De vil ofte have mavesmerter og deres afføringsmønster og konsistensen af afføringen vil være en pejling på om mælken tåles. De fleste børn vil få hyppige afføringer og diarré. Nogle børn har også børneeksem, røde øjne, løbenæse - og så er der faktisk også børn som kaster op ...
Jeg synes man er nødt til at undersøge jeres søn og finde ud af hvad det her handler om. Er det refluks på grund af løs mavemund eller er det et spørgsmål om at han rent faktisk ikke tåler mælken ... Om det er mælkeallergi eller mælkeintolerance, må lægen undersøge. Hvis det er mælkeallergi, så tåler han ikke proteinerne i mælken. Hvis det er intolerance, så er han overfølsom over for laktosen i mælken og ikke i stand til at nedbryde det i tarmen.
Du kan godt prøve at give ham NAN HA som har delvist spaltede proteiner for at se om det vil gøre en forskel i første omgang. Også fordi han naturligt via mme vil få ekstra vitaminer, jern osv. som er godt for ham. Du må tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at tilbyde ham laktosefri mælk - det afhænger helt af, hvad årsagen til problemet er hos jer.
Du skal tale med lægen om, hvordan du skal sikre din drengs behov for kalk når og hvis han ikke får sit mælkebehov dækket, - enten fordi han ikke drikker sine flasker eller fordi han ikke tåler mælken. Det er vigtigt at have lægen inde over her :) Din dreng vil højst sandsynligt have brug for ekstra kalk, men det er jeres læge der skal vurdere hvormeget og hvad du skal give.
Rigtig meget held og lykke og god bedring! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske