Svar: Opkast efter mælk og mad

22. marts 2011

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Minumiddelbare tanke er faktisk at I bør få undersøgt om jeres dreng reagerer som han gør - først med at afvise mælken og derefter med at kaste op, når han går over til mere komælk, fordi han ikke tåler mælken .. Måske har han problemer med mælk og jeg synes det bør vurderes af en læge.

Du skriver godt nok at han ikke har andre symptomer, men det er stadig værd at undersøge, synes jeg. Normalt vil børn der ikke tåler mælk også få problemer med at tage på, fordi de ikke optager næringen fra maden/mælken. De vil ofte have mavesmerter og deres afføringsmønster og konsistensen af afføringen vil være en pejling på om mælken tåles. De fleste børn vil få hyppige afføringer og diarré. Nogle børn har også børneeksem, røde øjne, løbenæse - og så er der faktisk også børn som kaster op ...

Jeg synes man er nødt til at undersøge jeres søn og finde ud af hvad det her handler om. Er det refluks på grund af løs mavemund eller er det et spørgsmål om at han rent faktisk ikke tåler mælken ... Om det er ...

Annonce

... mælkeallergi eller mælkeintolerance, må lægen undersøge. Hvis det er mælkeallergi, så tåler han ikke proteinerne i mælken. Hvis det er intolerance, så er han overfølsom over for laktosen i mælken og ikke i stand til at nedbryde det i tarmen.

Du kan godt prøve at give ham NAN HA som har delvist spaltede proteiner for at se om det vil gøre en forskel i første omgang. Også fordi han naturligt via mme vil få ekstra vitaminer, jern osv. som er godt for ham. Du må tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at tilbyde ham laktosefri mælk - det afhænger helt af, hvad årsagen til problemet er hos jer.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du skal tale med lægen om, hvordan du skal sikre din drengs behov for kalk når og hvis han ikke får sit mælkebehov dækket, - enten fordi han ikke drikker sine flasker eller fordi han ikke tåler mælken. Det er vigtigt at have lægen inde over her :) Din dreng vil højst sandsynligt have brug for ekstra kalk, men det er jeres læge der skal vurdere hvormeget og hvad du skal give.

Rigtig meget held og lykke og god bedring! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin