Svar: Sover dårligt på grund af eksem

11. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Hos børn med børneeksem er balancen i hudens immunsystem lidt anderledes end hos raske børn. Huden mangler de naturlige fedtstoffer og tørrer derfor meget let ud. Den føles ru og kløende. Derfor er det vigtigt, at man tilfører huden ekstra fedtstof med en god fed creme. Ved at smøre barnets hud flere gange dagligt med fed fugtighedscreme kan du forebygge, at huden tørrer ud og klør og dermed forebygge eksemet, så det ikke bliver værre.

Det er derfor rigtig godt, at du smører din dreng så hyppigt som du gør og også bruger forskellige slags cremer - og det er rigtig dejligt, at du nu begynder at kunne se, at det gør en forskel, at hans hud bliver pænere af det.

Børneeksem klør rigtig meget, derfor sover børn med børneeksem ofte rigtig dårligt, og når børn ikke får sovet godt, bliver de naturligt mere urolige og grædende om dagen. Børn, som lider meget af eksem, vil ofte, være mere trætte og pjevsede, når det er i udbrud. De sover uroligt, og huden føles varm og klør, og det svier også ind imellem. Især hvis barnet lige efter et bad puttes under en dyne, kan eksemet blusse op, og barnet får det rigtig skidt.

Derfor er det en rigtig god idé at du bader ham et stykke tid før han skal sove, så hans hud har mulighed for at få lidt luft.

Gode råd om søvn og børneksem:

• Gør det til en hyggestund at smøre dit barn ind i creme. Lad det være en del af jeres putteritual.
• Sørg for god hudpleje hele døgnet rundt.
• Lad huden få luft og sørge for god hudpleje, inden barnet skal sove.
• Undlad at putte barnet til natten lige efter et bad.
• Brug rigeligt med fugtighedscreme og fedtcreme og variere efter årstid og behov, tid på dagen og hudens tilstand.
• Vælg cremer uden parfume og hormonforstyrrende stoffer og med en fedtprocent på 60-75 procent, eventuelt med glycerol, da det kan virke rart på irriteret hud.
• Følg lægens anvisninger omkring receptpligtige cremer.
• Undgå creme med carbamid. Det kan svie og irritere.
• Vælg svanemærkede produkter eller produkter deklareret i samarbejde ...

Annonce

... med Astma- og Allergiforbundet.
• Undlad at bade barnet i al for lang tid og brug ikke meget varmt vand, da det udtørrer huden. Børn med meget eksem, hyppige udbrud og irriteret hud kan have stor glæde af et hurtigt karbad og hurtig indsmøring efterfølgende. Børn med mindre eksem og kun sjældent irritation og betændelse i eksemen kan have det bedre med færre bade om ugen.
• Brug mild, hudvenlig sæbe med en god pH værdi – gerne uden parfume og hormonforstyrrende stoffer, vælg gerne svanemærket.
• Skyl sæben grundigt af huden.
• Undgå badeolie, som lægger en hinde på huden. Brug i stedet en fugtighedscreme hurtigt efter badet. Ved at bruge en fugtighedscreme holder cremen på den fugtighed, som huden har opsuget under badet.
• Vær forsigtig med uldent tøj, som kan kradse og give kløe. Har dit barn brug for den varme effekt, som uld kan give, så kan du enten forsøge med bomuld inderst og uld yderst. Du kan dog også med fordel forsøge med en natdragt, som indeholder begge dele – bomuld på indersiden og uld på ydersiden.

Dette er fra min bog "Sådan får du dit barn til at sove!".

Det er rigtig synd, at din dreng er så plaget af børneeksem og det er vigtigt at du siger til dig selv, at du gør det så godt du kan. Du hjælper ham, du sørger for en god hudpleje og du er opmærksom på at han naturligt sover dårligt, bliver irriteret fordi det klør osv. Det må komme i første række at han sover så godt han nu kan - så må søvnrutiner, vaner osv. komme til senere hen, så hvis det lige nu hjælper jer begge at han sover hos jer - så fred være med det :)

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Din drengs børneeksem spiller altså ind og giver dårlig søvn - og derfor er det begrænset hvad skemad osv. vil hjælpe ... Det er naturligvis fint at du sørger for at skabe mæthed hele natten igennem, på den måde sikrer du dig også at han ikke vågner fordi han er sulten og har brug for ekstra mælk.

Og sveskemos og pæremos kan sagtens fryses og han må gerne få lidt af dette dagligt, til at holde maven igang.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt