Svar: Slim i halsen og rallen
10. marts 2011
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Velkommen til og tillykke med den lille dreng :)
Vi har alle nogle kirtler, som naturligt producerer slim i vores næse, hals og svælg - det har voksne og det har børn. Når kirtlerne danner slim, så fugter og renser det vores luftveje, de opfanger også støv og forskellige partikler fra luften og forhindrer, at 'skidt' kommer ned i vores lunger.
På samme måde vil vi naturligt også hoste, som en helt naturlig refleks for at holde vores lunger rene, ligesom vi vil nyse, for at rense vores næse. Det er således naturligt at små børn nogle gange har lidt slim, ligesom det er naturligt at de også nogle gange hoster og nyser - det betyder ikke at de er syge.
Men man skal naturligvis altid få et barn tjekket, som hoster meget, som har rigtig meget slimdannelse eller som generelt virker påvirket i sine luftveje - og det er rigtig fint, at I har henvendt jer til lægen og fået jeres dreng lyttet på. Det er rigtig godt, at lægerne siger, at der lige i øjeblikket ikke kan høres noget - det sidder i de øvre luftveje og skønnes derfor af lægen som noget der nok vil gå over ... I skal naturligvis sikre jer, at det forvinder og ikke bliver ved.
Hvis man er forkølet, vil man ofte danne mere slim i halsen og det vil være rigtig godt, at I sørger for at rense jeres drengs næse, så han har frie luftveje og kan trække vejret frit gennem næsen og med lukket mund. I kan rense hans næse med lidt saltvand (kan købes på apoteket) og med en næsesuger, som også købes på apoteket eller i større supermarkeder.
I skal også være opmærksomme på indeklimaet hvor I bor. Det er vigtigt at I søger for at gøre jævnligt rent, - støvsuger grundigt, vasker gulv, sørger for at lufte ud, så der er frisk luft, hvor jeres dreng opholder sig meget og også hvor han sover. Sengetøj, dyner, tæpper osv. skal vaskes. Lad ham også sove ude i frisk luft i løbet af dagen.
Røg - tobaksrygning kan forværre slim i svælg og hals og gøre at han får det værre. Og så skal I også være opmærksomme på at slim i halsen også nogle gange kan være et allergisk symptom, så I kan medtænke om der kunne være andre tegn på allergi - har nogle af I forældre allergi, hvad type mælk får han at drikke osv.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske