Brev:
Falder ikke i søvn om natten efter amning
10. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Falder ikke i søvn om natten efter amning
Hej Helen.
Jeg blev mor for første gang 4. januar til en sund og frisk dreng på 3700g. Han har hele tiden spist godt og vejer nu 6400g. Efter en uge med smertefuld amning begyndte jeg at pumpe ud og give ham det på flaske. Jeg kunne da følge med i at han fik rigeligt! Ofte ville han have mere end hvad tommelfingerreglen egentlig sagde han skulle have - gerne mellem 100 og 150 ml, 7-8 gange i døgnet. Nu hvor sårene er helet er jeg begyndt at amme ham igen og pumper bare ud om morgenen efter at han har taget hvad han vil have og har en flaske i reserve i køleskabet.
I starten havde jeg svært ved at få ham til at sove om dagen, og han kunne godt være vågen 4-5 timer ad gangen. Vi bor i Norge og først nu har vejret tilladt os at komme ud og gå tur og ikke mindst sove ude og det er en hel anden verden. Han ligger og kigger i ca et kvarter, men falder så i søvn og det er også selvom vi ikke går tur først, men bare putter ham i liften inde og stiller ham ud i barnevognen. Jeg har snart læst alle dine besvarelser herinde ang søvn og prøver derfor på at arbejde på 3 lure i løbet af dagen.
Vores dag ser sådan ud:
6/6.30 - vi står op og han får bryst med det samme. Herefter skifter jeg ham og giver ham tøj på. Han sidder med ved bordet mens resten af familien spiser morgenmad ca 7.15. Spiser fra det andet bryst når jeg har spist.
8/9 - han bliver døsig og sover en times tid i enten sofaen eller liften. Når han vågner spiser han igen.
11.30 - Spiser fra et bryst, bliver skiftet og får ulddragt på, spiser fra det andet bryst og ca 12 bliver han puttet i liften og sat udenfor og her sover han indtil jeg vækker ham efter 2,5 time.
17 - sover igen i liften ude i ca en time. Her får han naturligvis også mad og bliver skiftet inden og han får også mad med det samme han vågner.
21.00 - Han bliver skiftet, får nattøj på og svøbt og spiser. Han spiser i flere omgange indtil kl 22 hvor han falder i søvn efter meget højlydt stønnen. Jeg giver ham sut og sutteklud, putter dynen godt om ham, synger for ham og holder min hånd på hans hoved. Det skal siges at han også mellem 18 og 21 ofte sover ca 15-20 min på sofaen.
2 - vågner og jeg ammer ham i stol på soveværelset uden lys tændt - højst meget svag belysning i kort tid hvis jeg ikke får ham til at tage ordetlig fat. Jeg skifter ham bare hvis jeg kan høre at der har været gang i bleen, men på badeværelset er det også meget svag belysning. Jeg snakker ikke med ham og prøver at undgå øjenkontant. Hvis jeg har skiftet ham ammer jeg ham igen fra det andet bryst bagefter.
Når han er færdig prøver jeg at putte ham, men han nægter at sove og stønner først længe før han begynder at græde. Han sover i liften i sin seng for jeg har aldrig formået at få ham til at sove direkte i sengen på trods af puder hele vejen rundt ham. Vores barnevogn er en sådan combivogn hvor kalechen sidder på selve stellet og liften bare bliver sat ind i. Dvs. at når han sover i liften i sengen så mangler kalechen. Jeg har dog prøvet at bygge en kalche over ham. Efter flere forsøg på at give ham sut og få ham roet ned på denne måde tager jeg ham over mellem os.
Vi har nu været vågen i i ihvertfald 1 time. Han har jo som sagt fået mad fra begge bryster så skulle ikke mene han er sulten. Vi kan nu ligge i flere timer og prøve at holde sutten inde men han falder ikke i søvn. Oftest sover han først kl 5 og ja så står vi igen op kl. 6.
Føler jeg gør alt hvad jeg kan men det er et problem hver nat uden undtag og både far og jeg er meget trætte. Det skal siges at vi lige er flyttet i nyt hus og det er bestemt ikke blevet bedre efter vi er flyttet. I det gamle hus sov vi i stueetagen og jeg trillede derfor bare barnevognen ind i stedet for at tage liften i sengen. Her sov han væsentlig bedre og og selvom han stønnede meget efter amning og natten faldt han til sidst i søvn af sig selv efter ca et kvarter. Nu sover vi ovenpå og derfor er barnevognen ikke nogen holdbar løsning på sigt.
Han har afføring flere gange om dagen. Skiftevis meget tyndt og gult og andre gang lidt mere fast og grønt og han tisser meget.
Han virker til at trives og have det rigtig godt og hvis det ikke var pga disse problemer om natten ville livet som mor været fantastisk, men det stresser mig og allerede om eftermiddagen begynder jeg at bekymre mig for natten. Hans højlydte stønnen er der bare om aftenen og natten men i løbet af dagen siger han intet og sover uden en lyd.
Håber virkelig du kan hjæpe så vi kan få styr på dette.
Med venlig hilsen
Pernille