Svar: Svamp - 0 mdr.
21. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Kære læser
Svampe findes som en del af de mikroorganismer vi naturligt har på kroppen. Hvis vores naturlige balance imellem mikroorganismerne forstyrres kan vi få en svampeinfektion. Svamp kan man få forskellige steder, hos kvinder vil det ofte komme i skeden og skyldes ændringer i hormonbalancen f.eks. graviditet, antibiotikabehandling, overdreven vask med sæbe eller ændringer fordi man får menstruation.
Svamp i skeden er derfor ikke en seksult overført sygdom, men man kan godt smitte hinanden alligevel. Det er dog ikke sikkert at man gør det. Det skal forstås sådan at hvis du har svamp, så kan du godt smitte din kæreste. Det kan godt være at du ingen symptomer har, men du har stadig gærsvampe som en del af det naturlige miljø i skeden og du kan således godt smitte din partner med svamp.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske