Svar: Undervægtig baby
8. februar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan godt forstå du er bekymret og det er rigtig godt at I er henvist til børneafdelingen. Men naturligvis ulykkeligt, at I skal vente 3-4 måneder - det lyder urimeligt! Det er ikke okay, at jeres datter bliver ved med at tabe sig og nu er faldet to vægtkurver ned. Hun kan ikke tåle at vente 3-4 måneder.
Det er meget svært at sige, hvorfor hun taber sig, der er rigtig mange ting, som kan spille ind. Du har helt ret i at det er vigtigt at hendes mave-tarm-system skal være velfungerende, det går ikke at hun ikke kan indtage sin mad fordi hun f.eks. har forstoppelse og derfor er det fint, at I forsøger at holde gange i hendes mave med laktulose.
Forstoppelse kan også medføre gylp, hvis der ikke er passage igennem tarmen, så kan mælken jo ikke komme videre i systemet og så nedsættes appetitten, hun får kvalme og mælken kommer naturligt den forkerte vej.
Det kan også være at hun lider af refluks, er generet af syre i mavesæk og spiserør og derfor har ondt og spiser minimalt. Der kan være masser af årsager og hvad det handler om, er det børneafdelingens job at finde ud af.
Jeg synes du skal kontakte jeres læge igen og drøfte situationen endnu engang. Det er uholdbart at vente 3-4 måneder, når lillepigen tager sig som hun gør.
Der findes forskellige slags ernæring til børn og der findes f.eks. et produkt som hedder Infatrini. Det er en speciel energirig ernæring, der bruges til børn fra 0-12 måneder som har problemer med deres vægt, det vil sige børn som ikke tager nok på, børn som vejer for lidt.
Det kan anvendes som flaskeernæring og altså gives i sutteflaske som hun er vant til at få (det kan også gives via sonde til børn, der ikke er i stand til at tage næring til sig, men det problem har I jo ikke). Det kan bruges som eneste erstatning, eller det kan bruges som supplement til den erstatning hun i øvrigt får. Det skal ordineres af læge og bliver normalt ordineret via børneafdelingen. Men prøv at tale med jeres læge omkring dette.
I har fuldstændig ret i at hun ikke må blive ved at falde i vægt og at hun skal undersøges - også meget gerne snart og ikke om 3 måneder! Jeg synes du skal kontakte jeres læge allerede i dag og bede om at der bliver sat noget i værk, nu!
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske