Svar: Undervægtig baby

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Dorthe

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå du er bekymret og det er rigtig godt at I er henvist til børneafdelingen. Men naturligvis ulykkeligt, at I skal vente 3-4 måneder - det lyder urimeligt! Det er ikke okay, at jeres datter bliver ved med at tabe sig og nu er faldet to vægtkurver ned. Hun kan ikke tåle at vente 3-4 måneder.

Det er meget svært at sige, hvorfor hun taber sig, der er rigtig mange ting, som kan spille ind. Du har helt ret i at det er vigtigt at hendes mave-tarm-system skal være velfungerende, det går ikke at hun ikke kan indtage sin mad fordi hun f.eks. har forstoppelse og derfor er det fint, at I forsøger at holde gange i hendes mave med laktulose.

Forstoppelse kan også medføre gylp, hvis der ikke er passage igennem tarmen, så kan mælken jo ikke komme videre i systemet og så nedsættes appetitten, hun får kvalme og mælken kommer naturligt den forkerte vej.

Det kan også være at hun lider af refluks, er generet af syre i mavesæk og spiserør og derfor har ondt og spiser minimalt. Der kan være masser af årsager og hvad det handler om, er det børneafdelingens job at finde ud af.

Jeg synes du skal ...

Annonce

... kontakte jeres læge igen og drøfte situationen endnu engang. Det er uholdbart at vente 3-4 måneder, når lillepigen tager sig som hun gør.

Der findes forskellige slags ernæring til børn og der findes f.eks. et produkt som hedder Infatrini. Det er en speciel energirig ernæring, der bruges til børn fra 0-12 måneder som har problemer med deres vægt, det vil sige børn som ikke tager nok på, børn som vejer for lidt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan anvendes som flaskeernæring og altså gives i sutteflaske som hun er vant til at få (det kan også gives via sonde til børn, der ikke er i stand til at tage næring til sig, men det problem har I jo ikke). Det kan bruges som eneste erstatning, eller det kan bruges som supplement til den erstatning hun i øvrigt får. Det skal ordineres af læge og bliver normalt ordineret via børneafdelingen. Men prøv at tale med jeres læge omkring dette.

I har fuldstændig ret i at hun ikke må blive ved at falde i vægt og at hun skal undersøges - også meget gerne snart og ikke om 3 måneder! Jeg synes du skal kontakte jeres læge allerede i dag og bede om at der bliver sat noget i værk, nu!

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.