Undervægtig baby

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Undervægtig baby

Kære Helen

Vi fik en dejlig datter for 3 1/2 måned siden og har ofte fundet svar på vores spørgsmål gennem din brevkasse. Nu er vi imidlertid kommet i den situation, at vi ikke rigtig kan finde svar på, hvad vi gør med vores lille pige.

Problemet er, at hun ikke tager nok på i vægt. Hun vejede 3808 g. og målte 53 cm. fra fødslen - så hun var ikke en lille pige. Der skete desværre det, at jeg mistede en masse blod under fødslen og skulle opereres. Der gik derfor lang tid før hun blev lagt til og da havde hun lidt svært ved at få fat - måtte "presses" lidt af jordemoderen.

De efterfølgende dage på hospitalet blev det dog kun værre - hun blev sværere og sværere at lægge til og det tog mange forsøg og mange skrigture før hun fik fat og fik mad. Hun var næsten "for sulten" til at spise. Jeg prøvede at lægge hende til før hun selv bad om det, men så ville hun ingenting have. Hun faldt også lidt mere i vægt end forventet efter fødslen.

Jeg kom dog hjem og ammede videre, men det hele eskalerede 2 uger efter, hvor hun skreg så meget hver gang hun skulle lægges til, at vi måtte opgive og jeg begyndte at malke fuldt ud så vi kunne give hende det på flaske - på det tidspunkt var hun faldet 1 vægtkurve fra fødslen. Det gjorde jeg i 2 1/2 mdr. og hun holdt sin "nye" vægtkurve fint, dog i den lave ende af skalaen. Da skrigturene forsvandt, da mælken jo kom med det samme, "turde" jeg ikke genoptage amningen, da vi frygtede det samme skulle ske igen. Hun har altid været en meget utålmodig og "livlig" pige som kan gå fra glad til gal (og fra "ikke sulten til MEGET sulten") på få sekunder.

Efter 2 1/2 måned stoppede jeg med at malke ud, og vi startede med NAN HA da vi havde hørt det skulle være en "god" mme, da den skulle være nemmere at nedbryde.

Det er dog ikke gået særlig godt siden skiftet, for efterfølgende har hun gylpet (meget) efter ...

Annonce

... hvert måltid - og også gerne 1 time efter. Hun bliver ked af det, når hun gylper. Pga. hendes tidligere fald i vægt var jeg til kontrolvejning med hende i sidste uge, og her var hun (igen!) faldet 1 vægtkurve! Det skal lige siges, at hun samtidig med skiftet til mme også har døjet med manglende afføring. Derfor har hun fået ca. 3 ml. laktoluse 2x dagligt. Det har hjulpet lidt, men hun har stadig kun afføring hver 2-3 dag, dog laver hun ca. 6-8 våde bleer i døgnet.

Efter den kedelige besked besluttede vi at prøve et nyt mme produkt og er skiftet til Profylac som jo skulle være endnu mere "spaltet" og derfor bedre for maven. Vi har nemlig haft den manglende afføring mistænkt for at være årsag til hendes gylperi og dermed lave vægt. Det er gået godt et par dage dvs. med daglig afføring og mindre gylp, men til kontrolvejningen i dag (1 uge efter) har hun tabt sig igen - ca. 100 g - og vejer nu 5100 g og måler 62 cm.

Vi tilbyder hende mad når hun beder om det, og vi har aldrig været i tvivl om hvorvidt hun er sulten - det lader hun os fint mærke:) Vi har prøvet at give hende mad selvom hun ikke beder om det, eks. lige inden hun lægges til lur, men så tager hun kun 10-20 ml. og de kommer som regel op igen...

Hun får ofte hikke efter måltiderne så vi har også prøvet at holde pauser i måltidet, med det resultat at hun bliver hysterisk - så meget at hun ikke altid vil tage flasken igen - selvom hun er sulten.

Hun spiser ca. 100 ml. pr. måltid. fordelt på ca. 8-9 flasker i døgnet. Hun er oftest nem at få et smil ud af og SP siger at hun er meget fremmelig mht. kontakt, griberefleks etc.

Nu er vi rådvilde - har fået en henvisning til børneafdelingen men der er 3 - 4 mdr. ventetid. Hvad kan vi gøre imens - er der noget vi kan gøre anderledes eller noget vi overser? Vi bliver mere og mere bekymret for hver gang hun falder i vægt!

Kærlig hilsen
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder