Brev:
Vågner konstant natten igennem
8. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Vågner konstant natten igennem
Hej Helen,
Jeg har læst en hel masse på din side om sammenhængen mellem søvn, dagsrytme, mad og amning, og det giver rigtig god mening. Jeg søger nu dine inputs til ændring af dagsrytme, så vores søn på 8 måneder forhåbentlig kan stoppe med at vågne hver, hver anden time natten igennem.
Han er en glad og udtryksfuld dreng med et godt temperament - vi er aldrig i tvivl om han er glad eller utilfreds. Han er ikke begyndt at kravle men møver sig rundt enten på maven eller siddende på gulvet. Han vender sig endnu ikke fra mave til ryg og omvendt. Han elsker at blive tumlet, pludrer meget og kan selv sidde og lege i et pænt stykke tid. Han er langt mere en selskabspapegøje end en hyggetrold. Det er sjældent at han gider sidde og lege på mit skød, og han lyser op i et kæmpesmil, så snart han kommer op at stå og bliver bevæget. Han er meget opmærksom på sine omgivelser, nysgerrig og aktiv.
Han er en stor dreng på 11 kg og 74 cm. Han vejede 4325 gram ved fødslen, som gik fint. Han har en storbror på knap 4 år, som skiftes til at bo en uge hos os og en uge hos sin mor. Storbror er meget glad for ham, og det er rørende så kærlig og omsorgsfuld han er ved ham.
Vi havde en periode på ca. en måned i starten, hvor min mælkeproduktion ikke var helt oppe at køre, og vi supplerede amning med flaske. Pludselig havde han ikke behov for flaskerne, og jeg har ammet ham fuldt ud til han blev 5 måneder. Da startede vi med grød og siden mere fast føde. Han er en alt-spisende dreng med en glimrende appetit, og han drikker vand af kop til alle måltider. Han giver selv udtryk for det, når han gerne vil ammes – han læner sig enten ind mod mit bryst og hiver i min trøje, eller giver mig et knus og bider mig i hagen. Det er også meget tydeligt at læse ham når han er træt. Han bliver pylret eller gnider øjne og næse, og så er han klar til at blive lagt og falder stort set i søvn med det samme.
Vores dagsrytme:
06.00 Vågner og ammes
06.30 Står op med resten af familien. Leger. Er ikke sulten
07.30 Ammes og lægges til lur 1. Sover 2 timer
09.30 Havregrød med frugtmos, appelsinbåde i hånden
11.30 Ammes og lægges til lur 2. Sover 1½ - 2 timer
13.30 Frokost (!). Rugbrødshapsere og gumlemad, evt. grøntsagsmos
15.30 Ammes og lægges til lur 3. Sover 45 min
16.30 Frisk revet frugt, lidt yoghurt eller øllebrød
18.00 Aftensmad. Lidt af vores mad, evt. blended, suppleret med grøntsagsmos og gumlemad
19.30 Ammes og lægges i seng. Vi synger et par sange, nusser, putter dynen om ham og går ud af soveværelset. Vi kan høre han ligger og pludrer inden han falder i søvn efter lidt tid.
23 Ammes. Og så vågner han ellers 4 – 5 gange inden det er morgen
Når han vågner om natten prøver jeg at give ham sutten, putte dynen om ham og rokke ham lidt fra side til side og tale blidt til ham. Hvis han ikke falder til ro af det, giver jeg ham lidt vand og putter ham så igen. Det virker et par gange i løbet af natten. Andre gange fortsætter han med at være utilfreds og skriger højlydt. Så tager jeg ham over i vores seng, ammer ham og lægger ham tilbage i sin seng, når han har spist. Det sker to, nogle gange tre, gange i løbet af natten. Det er mig der tager ham om natten, da faren skal op og på arbejde.
Han har altid vågnet ofte om natten, og har aldrig kunne holde sig vågen mere end 2½ - 3 timer ad gangen om dagen. Hvis jeg prøver at springe hans powernap over, så har vi en pylret baby hele aftenen. Det samme sker hvis jeg prøver at udskyde hans første lur – han vil ingenting og intet kan gøre ham tilfreds. Han sover fantastisk om dagen i sin barnevogn, og falder tit i søvn allerede når han bliver båret ud i sin voksipose.
Det eneste tidspunkt vi ikke kan ændre på i løbet af dagen er, at vi alle står op kl. 6.30 og har morgenritualet sammen. Det ville være lækkert, hvis vi også kunne få den lille til at spise morgenmad her. Hans rytme er jo helt, helt anderledes end dine forslag til dagsrytme, og jeg kan også se at jeg ammer ham langt oftere end dine anbefalinger.
Hvad gør vi for at få ham til at sove natten igennem? Hvad skal vi gøre når han vågner om natten? Hvor starter vi for at ændre hans dagsrytme?
Hilsner
Mor