Vågner konstant natten igennem

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner konstant natten igennem

Hej Helen,

Jeg har læst en hel masse på din side om sammenhængen mellem søvn, dagsrytme, mad og amning, og det giver rigtig god mening. Jeg søger nu dine inputs til ændring af dagsrytme, så vores søn på 8 måneder forhåbentlig kan stoppe med at vågne hver, hver anden time natten igennem.

Han er en glad og udtryksfuld dreng med et godt temperament - vi er aldrig i tvivl om han er glad eller utilfreds. Han er ikke begyndt at kravle men møver sig rundt enten på maven eller siddende på gulvet. Han vender sig endnu ikke fra mave til ryg og omvendt. Han elsker at blive tumlet, pludrer meget og kan selv sidde og lege i et pænt stykke tid. Han er langt mere en selskabspapegøje end en hyggetrold. Det er sjældent at han gider sidde og lege på mit skød, og han lyser op i et kæmpesmil, så snart han kommer op at stå og bliver bevæget. Han er meget opmærksom på sine omgivelser, nysgerrig og aktiv.

Han er en stor dreng på 11 kg og 74 cm. Han vejede 4325 gram ved fødslen, som gik fint. Han har en storbror på knap 4 år, som skiftes til at bo en uge hos os og en uge hos sin mor. Storbror er meget glad for ham, og det er rørende så kærlig og omsorgsfuld han er ved ham.

Vi havde en periode på ca. en måned i starten, hvor min mælkeproduktion ikke var helt oppe at køre, og vi supplerede amning med flaske. Pludselig havde han ikke behov for flaskerne, og jeg har ammet ham fuldt ud til han blev 5 måneder. Da startede vi med grød og siden mere fast føde. Han er en alt-spisende dreng med en glimrende appetit, og han drikker vand af kop til alle måltider. Han giver selv udtryk for det, når han gerne vil ammes – han læner sig enten ind mod mit bryst og hiver i min trøje, eller giver mig et knus og bider mig i hagen. Det er også meget tydeligt at læse ham når han er træt. Han bliver pylret eller gnider øjne og næse, og så er han klar til at blive lagt og falder stort set i søvn med det samme.

Vores dagsrytme:

06.00 Vågner og ammes

06.30 Står op med resten af familien. Leger. Er ikke sulten

07.30 Ammes og lægges til lur 1. Sover 2 timer

09.30 Havregrød med ...

Annonce

... frugtmos, appelsinbåde i hånden

11.30 Ammes og lægges til lur 2. Sover 1½ - 2 timer

13.30 Frokost (!). Rugbrødshapsere og gumlemad, evt. grøntsagsmos

15.30 Ammes og lægges til lur 3. Sover 45 min

16.30 Frisk revet frugt, lidt yoghurt eller øllebrød

18.00 Aftensmad. Lidt af vores mad, evt. blended, suppleret med grøntsagsmos og gumlemad

19.30 Ammes og lægges i seng. Vi synger et par sange, nusser, putter dynen om ham og går ud af soveværelset. Vi kan høre han ligger og pludrer inden han falder i søvn efter lidt tid.

23 Ammes. Og så vågner han ellers 4 – 5 gange inden det er morgen

Når han vågner om natten prøver jeg at give ham sutten, putte dynen om ham og rokke ham lidt fra side til side og tale blidt til ham. Hvis han ikke falder til ro af det, giver jeg ham lidt vand og putter ham så igen. Det virker et par gange i løbet af natten. Andre gange fortsætter han med at være utilfreds og skriger højlydt. Så tager jeg ham over i vores seng, ammer ham og lægger ham tilbage i sin seng, når han har spist. Det sker to, nogle gange tre, gange i løbet af natten. Det er mig der tager ham om natten, da faren skal op og på arbejde.

Han har altid vågnet ofte om natten, og har aldrig kunne holde sig vågen mere end 2½ - 3 timer ad gangen om dagen. Hvis jeg prøver at springe hans powernap over, så har vi en pylret baby hele aftenen. Det samme sker hvis jeg prøver at udskyde hans første lur – han vil ingenting og intet kan gøre ham tilfreds. Han sover fantastisk om dagen i sin barnevogn, og falder tit i søvn allerede når han bliver båret ud i sin voksipose.

Det eneste tidspunkt vi ikke kan ændre på i løbet af dagen er, at vi alle står op kl. 6.30 og har morgenritualet sammen. Det ville være lækkert, hvis vi også kunne få den lille til at spise morgenmad her. Hans rytme er jo helt, helt anderledes end dine forslag til dagsrytme, og jeg kan også se at jeg ammer ham langt oftere end dine anbefalinger.

Hvad gør vi for at få ham til at sove natten igennem? Hvad skal vi gøre når han vågner om natten? Hvor starter vi for at ændre hans dagsrytme?

Hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor