Svar: Tager ikke på og urinvejsbetændelse
7. februar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Thorhildur
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret, for din datter skal naturligvis tage på og det er vigtigt at hun får mad og mælk nok ...
Det er rigtig godt at du har været ved læge med hende og at lægen har undersøgt hende og også vil følge op med yderligere undersøgelser. Det lyder meget fornuftigt og rigtig godt.
Urinvejsinfektion hos små børn kan medføre forskellige reaktioner. Nogle børn græder rigtig meget, nogle børn spiser ikke ret meget, nogle børn kaster op fordi de har smerter .. Og det er godt at din datter er blevet behandlet, så det ikke umiddelbart er der, årsagen til hendes manglende lyst til mad skal findes. Men stadig, er det jo relevant at finde ud af, hvorfor hun får urinvejsinfektion og det er godt at hun skal scannes.
Det er vigtigt at hun får sin medicin og det er en rigtig god idé at gøre som nu, at hun får medicinen i munden først og derefter ammes. Giv hende medicinen med en engangssprøjte, så hun ikke får det på en ske eller af en kop, da den dårlige smag kan gøre at hun forbinder ske og kop med noget negativt. Det er netop vigtigt at ske og kop er positive ting, når hun nu skal igang med skemaden.
Brystet må hun stadig acceptere - her kan du evt. lægge dig med hende og amme hende liggende, det kan gøre at hun spiser bedre og tager fat igen, for når hun ligger ned med sin mave mod din mave, så er hun tæt på dig, men uden at føle sig presset til brystet og uden at være presset i din favn og det vil hun måske respondere godt på ... :)
Det vil være rigtig godt at give hende skemad 2 gange dagligt, frokost og aften. Jeg vil anbefale dig at købe færdiglavet børnemad som er tilsat modermælkerstatning eller hvor du selv kan tilsætte modermælkserstatning - eller lave grød og mosen selv og så tilsætte både modermælkserstatning og fedtstof, så du får energiberiget hendes mad det ekstra.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes derefter til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, lavet med mme (+ fedtstof, hvis det er hjemmelavet), evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
og sover herefter dagens 3. lur som ofte er en powernap.
Aften 18: Grøntsagsmos lavet med modermælkserstatning og fedtstof - udgangspunkt i jeres grøntsager, det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli. Du kan også købe grøntsagsmos på glas, som hun kan få. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære denne.
Du må gerne variere mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvede grød - hvad du nu kan få hvor du bor. Du må gerne variere mellem hjemmelavet og købt - det vigtigste er at hun begynder at spise. Det er meget fint hvis hun spiser bare ½ dl. det er bedre at hun får ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt. Netop variation kan gøre at hun begynder at spise lidt igen.
Det er vigtigt at skemaden kommer ud over den vanlige mængde mælk. Netop for at hun på den måde får lidt ekstra næring.
Jeg anbefaler modermælkserstatning i grød og mos for at få maden energiberiget ekstra - igen for at hun skal begynde at tage lidt mere på :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske