Svar: Tager ikke på og urinvejsbetændelse

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Thorhildur

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg kan godt forstå du er lidt bekymret, for din datter skal naturligvis tage på og det er vigtigt at hun får mad og mælk nok ...

Det er rigtig godt at du har været ved læge med hende og at lægen har undersøgt hende og også vil følge op med yderligere undersøgelser. Det lyder meget fornuftigt og rigtig godt.

Urinvejsinfektion hos små børn kan medføre forskellige reaktioner. Nogle børn græder rigtig meget, nogle børn spiser ikke ret meget, nogle børn kaster op fordi de har smerter .. Og det er godt at din datter er blevet behandlet, så det ikke umiddelbart er der, årsagen til hendes manglende lyst til mad skal findes. Men stadig, er det jo relevant at finde ud af, hvorfor hun får urinvejsinfektion og det er godt at hun skal scannes.

Det er vigtigt at hun får sin medicin og det er en rigtig god idé at gøre som nu, at hun får medicinen i munden først og derefter ammes. Giv hende medicinen med en engangssprøjte, så hun ikke får det på en ske eller af en kop, da den dårlige smag kan gøre at hun forbinder ske og kop med noget negativt. Det er netop vigtigt at ske og kop er positive ting, når hun nu skal igang med skemaden.

Brystet må hun stadig acceptere - her kan du evt. lægge dig med hende og amme hende liggende, det kan gøre at hun spiser bedre og tager fat igen, for når hun ligger ned med sin mave mod din mave, så er hun tæt på dig, men uden at føle sig presset til brystet og uden at være presset i din favn og det vil hun måske respondere godt på ... :)

Det vil være rigtig godt at give hende skemad 2 gange dagligt, frokost og aften. Jeg vil anbefale dig at købe færdiglavet børnemad som er tilsat modermælkerstatning eller hvor du selv kan ...

Annonce

... tilsætte modermælkserstatning - eller lave grød og mosen selv og så tilsætte både modermælkserstatning og fedtstof, så du får energiberiget hendes mad det ekstra.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes derefter til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes lidt grød, lavet med mme (+ fedtstof, hvis det er hjemmelavet), evt. frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

og sover herefter dagens 3. lur som ofte er en powernap.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Aften 18: Grøntsagsmos lavet med modermælkserstatning og fedtstof - udgangspunkt i jeres grøntsager, det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli. Du kan også købe grøntsagsmos på glas, som hun kan få. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære denne.

Du må gerne variere mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvede grød - hvad du nu kan få hvor du bor. Du må gerne variere mellem hjemmelavet og købt - det vigtigste er at hun begynder at spise. Det er meget fint hvis hun spiser bare ½ dl. det er bedre at hun får ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt. Netop variation kan gøre at hun begynder at spise lidt igen.

Det er vigtigt at skemaden kommer ud over den vanlige mængde mælk. Netop for at hun på den måde får lidt ekstra næring.

Jeg anbefaler modermælkserstatning i grød og mos for at få maden energiberiget ekstra - igen for at hun skal begynde at tage lidt mere på :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre