Svar: Vinterhud

5. februar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Teresa

Sandsynligheden for at din dreng får ar eller "månelandskab" i ansigtet er meget lille, men du skal naturligvis gøre hvad du kan, for at give hans hud fugtighed.

Hvis problemet fortsætter, så synes jeg I skal tale med lægen om at få en henvisning til en hudlæge. Det vil være relevant at undersøge om hans "tørre hud" kun skyldes det kolde vejr (det er jo trods alt begrænset, hvor meget han er udenfor) eller om der er noget jeres dreng reagerer allergisk på.

Det kan ikke udelukkes at jeres dreng har børneeksem, det kan godt forekomme selvom han ikke er ældre end han er og det vil ofte komme, fordi der er noget han reagerer allergisk på. Børneeksem hos små børn starter ofte i ansigtet og vil sidde som tørre pletter rundt på kroppen, armene osv. Det er først, når børn bliver ældre at børneksem sidder i arm-bøjningen og i knæhaserne ...

Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.

En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold - f.eks. barnets kinder i vintermånederne.

En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.

En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.

En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.

Det kan anbefales at du ikke kun bruger en type, men prøver at variere lidt mellem forskellige produkter. Det anbefales også at bruge produkter der ikke indeholder parabener, parfume eller farvestoffer.

Det kan også anbefales at undgå creme med carbamid, da det kan svie og irritere den sarte hud

Og så skal du bruge steroid-creme som behandling, når dette er ...

Annonce

... ordineret af lægen. Brug en mild creme, når eksemen er værst og en mere koncentreret creme, når eksemen ikke er så slem. Det lyder bagvendt, men sådan er det ...:)

Når I giver jeres dreng bad, så vil det være en rigtig god idé at følge disse råd:

Gode råd i forhold til bad når der er tale om et barn med eksem:

- Sørg for at badet er kortvarigt og vandet ikke for varmt.

- Brug mild uparfumeret sæbe, da det renser huden og holder den fri for bakterier og samtidig forebygger infektioner. Når jeres dreng får kradset hul, så vil der altid være infektionsrisiko.

- Vælg enten en fast hård sæbe, fordi du så er sikker på ikke at bruge for meget, eller brug en flydende uparfumeret sæbe med en hudvenlig pH. Vær i givet fald opmærksom på ikke at bruge for meget, da sæbe nemt kan have den modsatte effekt og komme til at irritere huden.

- Pas på med badeolie, som kan lukke og danne en hinde. Mild uparfumeret sæbe kan være at foretrække fremfor olie i badet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Skyld altid barnet af med rent vand efter badet, så sæberester vaskes af.

- Bad kun kortvarigt, fordi et langt bad vil virke modsat og udtørre huden ekstra.

- Smør huden ind i creme umiddelbart efter badet, fordi cremen er med til at holde på den fugtighed, som huden har suget i forbindelse med badet.

Med hensyn til diverse cremer, så har flere af firmaerne lavet små tuber, der enten gives væk eller kan købes for mindre beløb. Det kan give mulighed for at prøve sig frem mellem de forskellige produkter og finde ud af, hvad der passer bedst. Som sagt er det ofte godt at veksle lidt mellem et par stykker. Man kan købe sig fattig i creme, så det vil være rart, hvis man kan nøjes med at få "prøve-tuber".

Med hensyn til forskellen mellem Marselisborg creme og Locobase Repair, så mener jeg at Marselisborg cremen har en fedtprocent på 35% og i Locobase Repair er den 63%. Locobase Repair er altså en "fedtcreme" og Marselisborg cremen en "creme", jvf. ovenstående forklaring :)

Jeg tænker ikke umiddelbart at din dreng er mere udsat fordi han ikke havde så meget fosterfedt ved fødslen. Mange børn bliver født med lidt eller ingen fosterfedt. Men han kan naturligt være arveligt påvirket til at få mere tør hud end andre.

Håber du kan bruge ovenstående, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder