Svar: Propper i ørerne
24. januar 2011
Alder:
18 mdr.
Kære lillemandens mor
Vi har nogle små kirtler i øregangen, som danner ørevoks. Når der kommer skidt i øret (støvpartikler osv.) så holder ørevoksen øregangen ren, fordi de fanger snavset og bringer det ud af øret.
Nogle mennesker producerer meget ørevoks, andre betydeligt mindre og det lyder som om at din dreng hører til dem, der producerer en del. Derfor kan det godt ske at ørevoksen ophober sig i øret og danner propper. Det kan også være at han har en speciel smal øregang eller at hans øregang er mere s-formet end man ser hos gennemsnittet, det kan have betydning for dannelsen af ørevoks og gøre at øret lettere danner propper.
Det er korrekt, at man ikke anbefaler at rense øret med vatpinde, men i stedet at man sørger for at tørre det med en snip af en stofble, et håndklæde eller lignende. Det er nemlig stadig vigtigt at det ydre øre renses f.eks. i forbindelse med bad, fordi hvis øret bliver vådt, hvis der løber vand ind i øregangen, så kan det godt medføre yderligere propper.
Når man har propper af ørevoks, så vil man ofte få problemer med at høre ordentligt, man vil have fornemmelse af tryk i øret og hos nogle vil det også gøre ondt og kan også give svimmelhed.
Til børn under 2 år, er der ikke så meget at gøre, ud over at sørge for at det ydre øre holdes rent og tørt, når barnet har været i bad, i svømmehallen eller lignende. Men man kan til større børn på apoteket købe blødgørende midler, som kan opløse ørevoksen, så man kan få den skyllet ud.
Man kan købe en speciel øreskyller/øresprøjte, og man kan skylle øret med lunkent vand. Det er ikke noget man normalt behøver gøre hos børn og derfor skal det aftales med lægen, hvis man begynder på det. Det vil også være rigtig godt at få lægen eller sygeplejersken på klinikken til at gøre det de første gange, så man lærer hvordan. Man skal vide, hvad man gør, hvis man hælder vand ind i øret på et barn.
En ørelæge vil også kunne fjerne en ørevoksprop med en speciel slynge samtidig med at lægen kigger i øret. Man skal være sikker på at man ikke får beskadiget det indre øre, når man fjerner propper af ørevoks.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske