Svar: Propper i ørerne

24. januar 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære lillemandens mor

Vi har nogle små kirtler i øregangen, som danner ørevoks. Når der kommer skidt i øret (støvpartikler osv.) så holder ørevoksen øregangen ren, fordi de fanger snavset og bringer det ud af øret.

Nogle mennesker producerer meget ørevoks, andre betydeligt mindre og det lyder som om at din dreng hører til dem, der producerer en del. Derfor kan det godt ske at ørevoksen ophober sig i øret og danner propper. Det kan også være at han har en speciel smal øregang eller at hans øregang er mere s-formet end man ser hos gennemsnittet, det kan have betydning for dannelsen af ørevoks og gøre at øret lettere danner propper.

Det er korrekt, at man ikke anbefaler at rense øret med vatpinde, men i stedet at man sørger for at tørre det med en snip af en stofble, et håndklæde eller lignende. Det er nemlig stadig vigtigt at det ydre øre renses f.eks. i forbindelse med bad, fordi hvis øret bliver vådt, hvis der løber vand ind i øregangen, så kan det godt medføre yderligere propper.

Når man har propper af ørevoks, så vil man ofte få problemer med at høre ...

Annonce

... ordentligt, man vil have fornemmelse af tryk i øret og hos nogle vil det også gøre ondt og kan også give svimmelhed.

Til børn under 2 år, er der ikke så meget at gøre, ud over at sørge for at det ydre øre holdes rent og tørt, når barnet har været i bad, i svømmehallen eller lignende. Men man kan til større børn på apoteket købe blødgørende midler, som kan opløse ørevoksen, så man kan få den skyllet ud.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan købe en speciel øreskyller/øresprøjte, og man kan skylle øret med lunkent vand. Det er ikke noget man normalt behøver gøre hos børn og derfor skal det aftales med lægen, hvis man begynder på det. Det vil også være rigtig godt at få lægen eller sygeplejersken på klinikken til at gøre det de første gange, så man lærer hvordan. Man skal vide, hvad man gør, hvis man hælder vand ind i øret på et barn.

En ørelæge vil også kunne fjerne en ørevoksprop med en speciel slynge samtidig med at lægen kigger i øret. Man skal være sikker på at man ikke får beskadiget det indre øre, når man fjerner propper af ørevoks.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder