Svar: Afføring mange gange om dagen.. nu i 12 dage
3. januar 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Anne-Marie og lille Bastian
Sikke noget, det lyder som om at jeres dreng har fået en maveinfektion og jeg synes I skal tage ham til lægen, så lægen kan undersøge ham.
Medbring også et par af hans bleer, så lægen kan se hvordan afføringen ser ud - især den afføring der er grålig og den afføring der er slimet, er det vigtigt at lægen ser.
Det kan være nødvendigt at tage afføringsprøver fra, men det vil lægen tale med jer om. I sin tid lærte jeg, at man altid skulle tage tre på hinanden følgende prøver, for med sikkerhed at kunne fange evt. bakterier eller virus som ikke bør være der. Tal med lægen omkring dette.
Med den alder jeres dreng har, er det naturligvis svært at afhjælpe så meget via kosten, han må jo f.eks. ikke få surmælksprodukter endnu. Men det kan dog være rigtig godt at give ham mælkesyrebakterier og I kan købe dette på apoteket. Man kan købe bifiform dråber eller biogaia dråber der kan gives som en kur, for at få etableret en god maveflora igen. Tal også med lægen omkring dette.
I kan også med fordel købe nogle af de grødprodukter som indeholder mælkesyrebakterier - de hedder ofte pro- eller prebiotica på pakkerne.
Risgrød er en meget neutral grød, som kan virke godt på de små maver og I må gerne komme lidt frugtmos på, f.eks. æblemos. Hold igen med sveske, blomme og abrikosmos, når der er tendens til løs mave/diarré. Banan kan derimod virke lidt forstoppende på nogle børn, så det kan I også forsøge med ...
I bør koge vandet til hans flasker/erstatning og giver I ham vand af kop bør dette også være kogt afkølet vand.
Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske