Svar: Afføring mange gange om dagen.. nu i 12 dage

3. januar 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Anne-Marie og lille Bastian

Sikke noget, det lyder som om at jeres dreng har fået en maveinfektion og jeg synes I skal tage ham til lægen, så lægen kan undersøge ham.

Medbring også et par af hans bleer, så lægen kan se hvordan afføringen ser ud - især den afføring der er grålig og den afføring der er slimet, er det vigtigt at lægen ser.

Det kan være nødvendigt at tage afføringsprøver fra, men det vil lægen tale med jer om. I sin tid lærte jeg, at man altid skulle tage tre på hinanden følgende prøver, for med sikkerhed at kunne fange evt. bakterier eller virus som ikke bør være der. Tal med lægen omkring dette.

Med den alder jeres dreng har, er det naturligvis svært at afhjælpe så meget via kosten, han må jo f.eks. ikke få surmælksprodukter endnu. Men det kan dog være rigtig godt at give ham ...

Annonce

... mælkesyrebakterier og I kan købe dette på apoteket. Man kan købe bifiform dråber eller biogaia dråber der kan gives som en kur, for at få etableret en god maveflora igen. Tal også med lægen omkring dette.

I kan også med fordel købe nogle af de grødprodukter som indeholder mælkesyrebakterier - de hedder ofte pro- eller prebiotica på pakkerne.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Risgrød er en meget neutral grød, som kan virke godt på de små maver og I må gerne komme lidt frugtmos på, f.eks. æblemos. Hold igen med sveske, blomme og abrikosmos, når der er tendens til løs mave/diarré. Banan kan derimod virke lidt forstoppende på nogle børn, så det kan I også forsøge med ...

I bør koge vandet til hans flasker/erstatning og giver I ham vand af kop bør dette også være kogt afkølet vand.

Jeg håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor