Slår i raseri

3. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Slår i raseri

Hej Helen

Tak for dine gode råd til mit sidste desperate råb efter hjælp. Nu er vi der igen. Emil er jo midt i den store selvstændighedsalder - her ved os kunne den hedde "NEJ - jeg gider ikke" alderen.

Vores udfordring lige nu er at Emil kan blive så edderspændt rasende over ting at han simpelthen slår os. Og han slår altså ret hårdt efterhånden.

Du har tidligere nævnt at vi ved bevidst provokation (f.eks. tegne på bordet eller slå andre for at få deres legetøj eller noget) skal tage ham væk fra situationen. Og det synes jeg også virker - selvom det er under store protester fra Emil. Men jeg synes bare ikke altid man kan tage ham væk fra situationen.

F.eks her til aften skal han have børstet tænder - han er overtræt efter svømning og vil IKKE have børstet de tænder. Starter med at sige "nej, vil jeg ikke" og så går det videre til at råbe, skrige, sno sig og til sidst langer han ud efter sin far. Får at vide at det vil vi ikke have, men gør det så bare igen. Og til sidst er han så rasende og græder så meget at han nærmest ikke kan få luft. Han vil så gerne krammes og aes til han falder ned, men hold nu op så tosset han kan blive.

Det er min fornemmelse det er i frustration over ikke at få sin vilje og ikke at blive hørt og respekteret i det han ønsker at han tyer til at slå og det er som sagt ikke lige det første han gør, men noget der sker som situationen eksalerer.

Kunne også være en "jeg vil ...

Annonce

... IKKE have vanter på" situation, hvor de skal på for der er minus 10 grader udenfor. Det er i situationer hvor han vil noget, men får nej og eller skal noget han ikke synes. Men vi vil altså forbeholde os ret til at bestemme modsat hans ønsker nogle gange - og det fine ville jo være om han så lige gad accepterer det stille og roligt :).

Jeg synes det er svært at tage ham væk fra situaitonen. Er det i hysteri over at han ikke må få mere sukker på sin morgenmad - jamen fint, så gå ned uden at spise. Men tænderne skal jo børstes og stopper vi "vinder" han jo kampen - og vi skal jo ligesom ud af døren om morgenen. Vi har prøvet at sige "jeg kan godt høre/forstå du er sur" - og det lader til bare at tænde ham endnu mere af a la "hvis i godt forstår mig, hvad er det så lige i har gang i!!!!!".

Vi tænker lidt hvad der sker når lillesøster kommer på banen - jo ikke en rar tanke hvis han slår hende.

Så hvordan håndterer man den slags situationer bedst? Kan vi imødekomme et i situationen så vi ikke når derud hvor han føler han er "nødt" til at slå (hvis man kan sige det sådan). Er det "bare" en fase vi skal gennem hvor vi igen og igen og igen må tage de her kampe og sige "nej du må ikke slå" HVER gang han går det, og så håbe det siver ind og han stopper sine impulser med tiden???

Gode råd er MEGET velkomne. Vi vil meget gerne undgå at ende med en dreng som slår fra sig hele tiden.

Kærlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor