Brev:
Slår i raseri
3. januar 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Slår i raseri
Hej Helen
Tak for dine gode råd til mit sidste desperate råb efter hjælp. Nu er vi der igen. Emil er jo midt i den store selvstændighedsalder - her ved os kunne den hedde "NEJ - jeg gider ikke" alderen.
Vores udfordring lige nu er at Emil kan blive så edderspændt rasende over ting at han simpelthen slår os. Og han slår altså ret hårdt efterhånden.
Du har tidligere nævnt at vi ved bevidst provokation (f.eks. tegne på bordet eller slå andre for at få deres legetøj eller noget) skal tage ham væk fra situationen. Og det synes jeg også virker - selvom det er under store protester fra Emil. Men jeg synes bare ikke altid man kan tage ham væk fra situationen.
F.eks her til aften skal han have børstet tænder - han er overtræt efter svømning og vil IKKE have børstet de tænder. Starter med at sige "nej, vil jeg ikke" og så går det videre til at råbe, skrige, sno sig og til sidst langer han ud efter sin far. Får at vide at det vil vi ikke have, men gør det så bare igen. Og til sidst er han så rasende og græder så meget at han nærmest ikke kan få luft. Han vil så gerne krammes og aes til han falder ned, men hold nu op så tosset han kan blive.
Det er min fornemmelse det er i frustration over ikke at få sin vilje og ikke at blive hørt og respekteret i det han ønsker at han tyer til at slå og det er som sagt ikke lige det første han gør, men noget der sker som situationen eksalerer.
Kunne også være en "jeg vil IKKE have vanter på" situation, hvor de skal på for der er minus 10 grader udenfor. Det er i situationer hvor han vil noget, men får nej og eller skal noget han ikke synes. Men vi vil altså forbeholde os ret til at bestemme modsat hans ønsker nogle gange - og det fine ville jo være om han så lige gad accepterer det stille og roligt :).
Jeg synes det er svært at tage ham væk fra situaitonen. Er det i hysteri over at han ikke må få mere sukker på sin morgenmad - jamen fint, så gå ned uden at spise. Men tænderne skal jo børstes og stopper vi "vinder" han jo kampen - og vi skal jo ligesom ud af døren om morgenen. Vi har prøvet at sige "jeg kan godt høre/forstå du er sur" - og det lader til bare at tænde ham endnu mere af a la "hvis i godt forstår mig, hvad er det så lige i har gang i!!!!!".
Vi tænker lidt hvad der sker når lillesøster kommer på banen - jo ikke en rar tanke hvis han slår hende.
Så hvordan håndterer man den slags situationer bedst? Kan vi imødekomme et i situationen så vi ikke når derud hvor han føler han er "nødt" til at slå (hvis man kan sige det sådan). Er det "bare" en fase vi skal gennem hvor vi igen og igen og igen må tage de her kampe og sige "nej du må ikke slå" HVER gang han går det, og så håbe det siver ind og han stopper sine impulser med tiden???
Gode råd er MEGET velkomne. Vi vil meget gerne undgå at ende med en dreng som slår fra sig hele tiden.
Kærlig hilsen
Rikke