Svar: Skriger sig selv i søvn
3. januar 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Adams Mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være mange grunde til at børn græder og det kan være meget svært at finde ud af, hvad årsagen er. Der er ikke noget mere frustrerende end følelsen af ikke at kunne trøste sit barn og jeg kan godt forstå du selv bliver ked af det. Det går naturligt lige i din hjertekugle, når din dreng græder så ulykkeligt og hverken svøb, kærtegn, beroligende ord, flaske osv. hjælper ....
Når børn græder meget højt og i meget skingre toner - det du kalder for "skriger", så er det som regel tegn på at barnet har ondt. Hvis barnet græder fordi det er sulten, så vil det naturligt hjælpe at få en flaske, hvis barnet græder fordi det føler ubehag ved en våd ble, så vil det naturligt hjælpe at blive skiftet, hvis barnet græder fordi det keder sig, så vil det hjælpe at få kontakt, hvis barnet græder efter en længere vågenperiode, så er det ofte fordi barnet har brug for hjælp til at finde ro, brug for hjælp til at overgive sig til søvnen... men hvis barnet har ondt, så hjælper ingen af disse ting, så hjælper det ikke at blive taget op, det hjælper ikke at få en ren ble, det hjælper ikke at få en flaske ...
I oplever at jeres dreng kan falde i søvn først på dagen uden gråd, men sidst på dagen har han meget svært ved det og kan være dybt ulykkelig længe. Du fortæller at I svøber ham, vugger ham, forsøger at skærme ham og lulle ham til ro og det lyder alt sammen meget fint og helt rigtigt. Jeg kan ikke ud af dit brev se at I gør noget forkert (måske kan det hjælpe bare at vide dette ... :)), men stadig er han utrøstelig.
Jeg tyder det som om at jeres dreng har ondt og det er nærliggende at tænke på hans problemer med stram halsmuskel. Kunne man ikke forestille sig at den strammer op i løbet af dagen og derfor gør mere ondt sidst på dagen, samtidig med at han jo naturligt også begynder at være mere vågen, opleve mere og derfor også let bliver overtræt?
Jeg synes I skal prøve at tale med lægen om, hvorvidt det kunne være en mulighed at give ham lidt smertestillende om eftermiddagen, som forhåbentlig kan virke i nogle timer, for at se om han så kan slappe mere af og I kan få lidt mere ro på.
Det kan også være at I kan lave nogle øvelser med ham, har I ikke fået nogle øvelser af fysioterapeuten? I kunne prøve at lave dem i løbet af formiddagen og først på eftermiddagen. Øvelser som løsner op i hans halsmuskel og som måske ville gøre, at han ikke fik så ondt sidst på dagen.
I kunne også prøve med varme ved halsen. Han må naturligvis ikke blive overophedet, men varme kan have en rigtig god virkning og give ham en ro. Det kunne være en lille pude med f.eks. hørfrø eller lignende, som kan opvarmes i mikroovn og lægges på, der hvor han har ondt.
Da han får flaske ved du jo præcist, hvor meget han drikker og hans mælkebehov skal naturligvis sikres. Men i jeres tilfælde kunne lidt sukkervand evt. være en idé. Blandingsforholdet er 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand. Sukker virker i sig selv smertestillende og nogle gange vil det at få lidt kogt vand i maven også virke beroligende på en anden måde end mælk. Men det er som sagt vigtigt at hans mælkebehov dækkes, der er ingen næring i vand.
Jeg kan godt forstå at det er hårdt at gå rundt med ham og han bliver jo heller ikke lettere. Og selvom det er hårdt, så er det stadig rigtig godt at I er der for ham, rummer det, rummer hans gråd. Det kan for nogle være godt med en stor gymnastikbold, så kan I sidde på den, holde ham i favnen og hoppe lidt op og ned, det kan gøre det lettere for jer samtidig med at han får jeres nærhed og fysiske kontakt.
En gyngestol kan også hjælpe, måske har I nogen i familien I kan låne en sådan af i en periode. Det at kunne sidde med jeres dreng i favnen eller på brystkassen, hvor han evt. ligger mave mod jer, kan også nogle gange give en ro og samtidig kan I så sidde og vugge stille og roligt frem og tilbage.
Jeres dreng kan naturligvis også have ondt andre steder og det er vigtigt at han undersøges, f.eks. også får tjekket sine ører, så man finder ud af, hvor han har ondt. Det er oplagt at tænke på om det kan skyldes hans torticollis, men det er vigtigt også at medtænke andre muligheder.
Det er som sagt rigtig vigtigt at I holder fast i at I gør det bedste I kan, det er en speciel situation og ja, det er rigtig hårdt - men det bliver bedre hen af vejen :)
Knus og held og lykke fortsat herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske