Svar: Skriger sig selv i søvn

3. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Adams Mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der kan være mange grunde til at børn græder og det kan være meget svært at finde ud af, hvad årsagen er. Der er ikke noget mere frustrerende end følelsen af ikke at kunne trøste sit barn og jeg kan godt forstå du selv bliver ked af det. Det går naturligt lige i din hjertekugle, når din dreng græder så ulykkeligt og hverken svøb, kærtegn, beroligende ord, flaske osv. hjælper ....

Når børn græder meget højt og i meget skingre toner - det du kalder for "skriger", så er det som regel tegn på at barnet har ondt. Hvis barnet græder fordi det er sulten, så vil det naturligt hjælpe at få en flaske, hvis barnet græder fordi det føler ubehag ved en våd ble, så vil det naturligt hjælpe at blive skiftet, hvis barnet græder fordi det keder sig, så vil det hjælpe at få kontakt, hvis barnet græder efter en længere vågenperiode, så er det ofte fordi barnet har brug for hjælp til at finde ro, brug for hjælp til at overgive sig til søvnen... men hvis barnet har ondt, så hjælper ingen af disse ting, så hjælper det ikke at blive taget op, det hjælper ikke at få en ren ble, det hjælper ikke at få en flaske ...

I oplever at jeres dreng kan falde i søvn først på dagen uden gråd, men sidst på dagen har han meget svært ved det og kan være dybt ulykkelig længe. Du fortæller at I svøber ham, vugger ham, forsøger at skærme ham og lulle ham til ro og det lyder alt sammen meget fint og helt rigtigt. Jeg kan ikke ud af dit brev se at I gør noget forkert (måske kan det hjælpe bare at vide dette ... :)), men stadig er han utrøstelig.

Jeg tyder det som om at jeres dreng har ondt og det er nærliggende at tænke på hans problemer med stram halsmuskel. Kunne man ikke forestille sig at den strammer op i løbet af dagen og derfor gør mere ondt sidst på dagen, samtidig med at han jo naturligt også begynder at være mere vågen, opleve mere og derfor også let bliver overtræt?

Jeg synes I skal prøve at tale med lægen om, hvorvidt det kunne være en mulighed at give ham lidt smertestillende om eftermiddagen, som forhåbentlig kan virke i nogle timer, for at se om han så kan slappe mere af og I kan få lidt mere ro på.

Det kan også være at I ...

Annonce

... kan lave nogle øvelser med ham, har I ikke fået nogle øvelser af fysioterapeuten? I kunne prøve at lave dem i løbet af formiddagen og først på eftermiddagen. Øvelser som løsner op i hans halsmuskel og som måske ville gøre, at han ikke fik så ondt sidst på dagen.

I kunne også prøve med varme ved halsen. Han må naturligvis ikke blive overophedet, men varme kan have en rigtig god virkning og give ham en ro. Det kunne være en lille pude med f.eks. hørfrø eller lignende, som kan opvarmes i mikroovn og lægges på, der hvor han har ondt.

Da han får flaske ved du jo præcist, hvor meget han drikker og hans mælkebehov skal naturligvis sikres. Men i jeres tilfælde kunne lidt sukkervand evt. være en idé. Blandingsforholdet er 1 tsk. sukker i 100ml kogt vand. Sukker virker i sig selv smertestillende og nogle gange vil det at få lidt kogt vand i maven også virke beroligende på en anden måde end mælk. Men det er som sagt vigtigt at hans mælkebehov dækkes, der er ingen næring i vand.

Jeg kan godt forstå at det er hårdt at gå rundt med ham og han bliver jo heller ikke lettere. Og selvom det er hårdt, så er det stadig rigtig godt at I er der for ham, rummer det, rummer hans gråd. Det kan for nogle være godt med en stor gymnastikbold, så kan I sidde på den, holde ham i favnen og hoppe lidt op og ned, det kan gøre det lettere for jer samtidig med at han får jeres nærhed og fysiske kontakt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

En gyngestol kan også hjælpe, måske har I nogen i familien I kan låne en sådan af i en periode. Det at kunne sidde med jeres dreng i favnen eller på brystkassen, hvor han evt. ligger mave mod jer, kan også nogle gange give en ro og samtidig kan I så sidde og vugge stille og roligt frem og tilbage.

Jeres dreng kan naturligvis også have ondt andre steder og det er vigtigt at han undersøges, f.eks. også får tjekket sine ører, så man finder ud af, hvor han har ondt. Det er oplagt at tænke på om det kan skyldes hans torticollis, men det er vigtigt også at medtænke andre muligheder.

Det er som sagt rigtig vigtigt at I holder fast i at I gør det bedste I kan, det er en speciel situation og ja, det er rigtig hårdt - men det bliver bedre hen af vejen :)

Knus og held og lykke fortsat herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren