Svar: Forkølelse - 6 mdr.
9. december 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Line og William
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er svært at undgå forkølelse på denne årstid, der skal ikke ret meget til før børns næser klotter til og vejrtrækningen og dermed også søvnen forstyrres.
Det er vigtigt at du renser din drengs næse, så han hjælpes til frieluftveje. Det er en god idé at gøre det, inden han skal spise (især inden han skal drikke mælk) og det er en god idé at gøre det inden han skal sove, netop for at han så sover bedre.
Du kan købe isotonisk saltvand på apoteket, det fås bla. i små 2 ml ampuller som du kan knække og hælde 1 ml i det ene næsebor og 1ml i det andet. Saltvandet er ligesom vores tårevæske - du ved når vi græder, så smager vores tåre af salt og det saltvand du køber på apoteket har samme saltmængde. Det løsninger det slim og snot der er i hans næse.
Da han er for lille til at kunne pudse næse er du nødt til at hjælpe ham. Du kan her købe en næsesuger som er en lille "plastik ballon", som du klemmer sammen, sætter op til næsten og slipper, hvorefter den suger snot og slim ud af næsen. Du skal altså løsne med saltvand først og så bruge næsesugeren bagefter. På den måde får du hans næse renset, så han bedre kan få luft.
Du må gerne give ham lidt kamillete med den alder han har, det skal være mildt blandet og du kan evt. tilsætte lidt sukker. Det kan virke smertestillende og give ham lidt ro, når han er meget forkølet. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Han må gerne få lidt, men ikke så store mængder at det tager pladsen op for hans mælk og lyst til rigtig mad.
Med hensyn til søvn og varighed af nattesøvn, så er det ikke sikkert at han skal sove 11-12 timer om natten, det kommer helt an på hvor meget han sover i løbet af dagen. Sover han f.eks. 4½ time i løbet af dagen samlet, så vil hans nattesøvn naturligt kun vare ca 10 timer. Så det du fortæller lyder faktisk helt normalt i forhold til hans alder.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 6 måneder. Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer eller giver flaske, derfor skriver jeg begge dele ind i planen:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, hvis han ammes), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time, måske 1½ time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur, sover her måske 2½ time, måske lidt mere
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes/flaske
Powernapper evt ½ times tid, men ofte begynder denne lur at blive sprunget over i 6 måneders alderen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang tid han har sovet om dagen og hvor sent han sover.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre og giver lidt idé om, hvad du kan forvente af din dreng lige nu.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske