Svar: Forkølelse - 6 mdr.

9. december 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Line og William

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det er svært at undgå forkølelse på denne årstid, der skal ikke ret meget til før børns næser klotter til og vejrtrækningen og dermed også søvnen forstyrres.

Det er vigtigt at du renser din drengs næse, så han hjælpes til frieluftveje. Det er en god idé at gøre det, inden han skal spise (især inden han skal drikke mælk) og det er en god idé at gøre det inden han skal sove, netop for at han så sover bedre.

Du kan købe isotonisk saltvand på apoteket, det fås bla. i små 2 ml ampuller som du kan knække og hælde 1 ml i det ene næsebor og 1ml i det andet. Saltvandet er ligesom vores tårevæske - du ved når vi græder, så smager vores tåre af salt og det saltvand du køber på apoteket har samme saltmængde. Det løsninger det slim og snot der er i hans næse.

Da han er for lille til at kunne pudse næse er du nødt til at hjælpe ham. Du kan her købe en næsesuger som er en lille "plastik ballon", som du klemmer sammen, sætter op til næsten og slipper, hvorefter den suger snot og slim ud af næsen. Du skal altså løsne med saltvand først og så bruge næsesugeren bagefter. På den måde får du hans næse renset, så han bedre kan få luft.

Du må gerne give ham lidt kamillete med den alder han har, det skal være mildt blandet og du kan evt. tilsætte lidt sukker. Det kan virke smertestillende og give ham lidt ro, når han er meget forkølet. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml kogt vand. Han må gerne få lidt, men ikke så store mængder at det tager pladsen op for hans mælk og lyst til rigtig mad.

Med hensyn til søvn og varighed af nattesøvn, så er det ikke sikkert at han skal sove 11-12 timer ...

Annonce

... om natten, det kommer helt an på hvor meget han sover i løbet af dagen. Sover han f.eks. 4½ time i løbet af dagen samlet, så vil hans nattesøvn naturligt kun vare ca 10 timer. Så det du fortæller lyder faktisk helt normalt i forhold til hans alder.

Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 6 måneder. Jeg kan ikke ud af dit brev se om du ammer eller giver flaske, derfor skriver jeg begge dele ind i planen:

Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud, hvis han ammes), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1 time, måske 1½ time

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ammes/flaske og puttes til middagslur, sover her måske 2½ time, måske lidt mere

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugt, frisk frugt i hånden, vand af kop. Ammes/flaske

Powernapper evt ½ times tid, men ofte begynder denne lur at blive sprunget over i 6 måneders alderen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet varierer efter hvor lang tid han har sovet om dagen og hvor sent han sover.

Sen aften 23-24: Ammes/flaske og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk.

Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre og giver lidt idé om, hvad du kan forvente af din dreng lige nu.

Fortsat held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder