Brev:
Madlede og temperament
9. december 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Madlede og temperament
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. Daniel omkring hans madvaner og lad mig bare sige... De er gået total i hårdknude igen - der gik nøjagtig en uge med hans nyfundne madglæde.
Vi har prøvet alt fra at:
- lade ham være medbestemmende og være med til at lave maden.
- ikke give ham eftermiddags snack.
- at forhandle med ham.
- trygle ham.
- ignorere cirkusset og ikke sidde og nedstirre ham/give det opmærksomhed.
Det ender dog altid ud i, at vi må sende ham i seng uden mad :o(
Du kan nok se, at lige meget hvad, så er vi kommer til kort.
I et langt stykke tid, har vi tilbudt ham valget mellem vores alm. aftensmad vs rugbrød eller et andet okay alternativ. Men han er fandenfisme mig stædig og så har vi taget valget for ham, hvis han ikke selv magtede det. Med det resultat, at han bare nægter at spise noget som helst.
Hele "rutinen" fortsætter i børnehaven, hvor han, nogen dage, end ikke gider tage sin madpakke frem. Men bare vil sidde og se de andre børn spise.
Vi er virkelig frustreret og kede af at anvende magt i det omfang, at hver dag bliver en kamp.
Og her er det så at temperamentet kommer i spil. Normalt har vi en glad og tilfreds dreng.
Men efter hele det her madhalløjsa, så er han bare blevet så vred en person og hans måde at sige fra på er ved at brøle af os - lige meget hvad...
Det er især hans far det går ud over og det er nok fordi, han er mere konsekvent end mor. Forstået på den måde, at det han ikke måtte i går - ja det må han så absolut heller ikke i dag.
Mor er mere eftergivende alt efter, hvor meget overskud der er at trække på.
Men vi har snakket om det her hjemme og er enige om at bakke hinanden op 100% - uanset om vi er enige eller ej i en given situation - for at knøsen netop ikke skal blive forvirret.
Han er nemlig begyndt, at spille os ud imod hinanden og sige at: Jamen det sagde far, at jeg godt måtte eller omvendt. (Bandit - glemmer nogen gange, at han kun er 3.)
Han er også begyndt at slå som en del af hans brøleanfald og dét ligner ham bare slet, slet ikke.
Jeg ved, at der er problemer med en dreng i børnehaven som er lidt for voldsom og slår - måske i mangel på bedre alternativer.
Daniel er knap så glad for at komme af sted i børnehaven og nogen gange må vi aflevere ham skrigende, grædende og med begge arme om vores ben - det er bare ikke sjovt!
Jeg har talt med pædagogerne om denne problematik - det er ikke kun Daniel han slår, skal det lige siges. Men føler lidt at jeg taler for døven øre.
Jeg ved godt, at børn kan være hårde imod hinanden og sige ting der kan såre et mødrene hjerte og slå, hvis de kommer til kort.
Det høre sig lidt med... I know, men hold nu op det gør ondt.
Hvis det så bare var en gang i mellem og Daniel stadig var glad for at komme af sted, så var det jo ligesom det. Men når vi får problemer med, at han ikke vil af sted, så bliver løvemor altså knotten.
Han falder dog altid til ro indenfor en halv time, hvis vi må efterlade ham grædende og hygger sig vældigt i løbet af dagen.
Men altså - jeg tænker på, om de der vredesudbrud han kommer med, opfulgt af knyttet forpoter der vil slå. Kan det have en sammenhæng med drengen som slår i børnehaven - udover at han sikkert har taget det til sig derfra.
Vi har gjort rigtig meget ud af, at man skal bruge sine ord og ikke slå, hvis man bliver gale eller ked af det. Og han er faktisk rigtig god til at sætte ord på hjemme hos os. Hvis han ikke kan, så hjælper vi ham og får som regel altid løst konflikterne på en fornuftig måde.
Anderledes er det i børnehaven, der siger han intet - men kommer bare ud med blodnæse eller rifter eller hvad det nu kan være. Han er måske ikke helt tryg hos personalet selv om han er glad for i hvert fald mindst 2 af de ansatte derude.
Men den håndtering af konflikter er også ligesom gået af fløjten i den sidste tid.
HVAD SKAL VI DOG GØRE?
Med venlig hilsen
Charlotte