Madlede og temperament

9. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Madlede og temperament

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig vedr. Daniel omkring hans madvaner og lad mig bare sige... De er gået total i hårdknude igen - der gik nøjagtig en uge med hans nyfundne madglæde.

Vi har prøvet alt fra at:

- lade ham være medbestemmende og være med til at lave maden.
- ikke give ham eftermiddags snack.
- at forhandle med ham.
- trygle ham.
- ignorere cirkusset og ikke sidde og nedstirre ham/give det opmærksomhed.

Det ender dog altid ud i, at vi må sende ham i seng uden mad :o(

Du kan nok se, at lige meget hvad, så er vi kommer til kort.

I et langt stykke tid, har vi tilbudt ham valget mellem vores alm. aftensmad vs rugbrød eller et andet okay alternativ. Men han er fandenfisme mig stædig og så har vi taget valget for ham, hvis han ikke selv magtede det. Med det resultat, at han bare nægter at spise noget som helst.

Hele "rutinen" fortsætter i børnehaven, hvor han, nogen dage, end ikke gider tage sin madpakke frem. Men bare vil sidde og se de andre børn spise.

Vi er virkelig frustreret og kede af at anvende magt i det omfang, at hver dag bliver en kamp.

Og her er det så at temperamentet kommer i spil. Normalt har vi en glad og tilfreds dreng.

Men efter hele det her madhalløjsa, så er han bare blevet så vred en person og hans måde at sige fra på er ved at brøle af os - lige meget hvad...

Det er især hans far det går ud over og det er nok fordi, han er mere konsekvent end mor. Forstået på den måde, at det han ikke måtte i går - ja det må han så absolut heller ikke i dag.

Mor er mere eftergivende alt efter, hvor meget overskud der er at trække på.

Men vi har snakket om det her hjemme og er enige om at bakke hinanden op 100% - uanset om vi er enige eller ej i en given situation - for at knøsen netop ikke skal blive forvirret.

Han er nemlig begyndt, at spille os ud imod hinanden og sige at: Jamen det sagde far, at jeg godt måtte eller omvendt. (Bandit - glemmer nogen gange, at han kun er ...

Annonce

... 3.)

Han er også begyndt at slå som en del af hans brøleanfald og dét ligner ham bare slet, slet ikke.

Jeg ved, at der er problemer med en dreng i børnehaven som er lidt for voldsom og slår - måske i mangel på bedre alternativer.

Daniel er knap så glad for at komme af sted i børnehaven og nogen gange må vi aflevere ham skrigende, grædende og med begge arme om vores ben - det er bare ikke sjovt!

Jeg har talt med pædagogerne om denne problematik - det er ikke kun Daniel han slår, skal det lige siges. Men føler lidt at jeg taler for døven øre.

Jeg ved godt, at børn kan være hårde imod hinanden og sige ting der kan såre et mødrene hjerte og slå, hvis de kommer til kort.

Det høre sig lidt med... I know, men hold nu op det gør ondt.

Hvis det så bare var en gang i mellem og Daniel stadig var glad for at komme af sted, så var det jo ligesom det. Men når vi får problemer med, at han ikke vil af sted, så bliver løvemor altså knotten.

Han falder dog altid til ro indenfor en halv time, hvis vi må efterlade ham grædende og hygger sig vældigt i løbet af dagen.

Men altså - jeg tænker på, om de der vredesudbrud han kommer med, opfulgt af knyttet forpoter der vil slå. Kan det have en sammenhæng med drengen som slår i børnehaven - udover at han sikkert har taget det til sig derfra.

Vi har gjort rigtig meget ud af, at man skal bruge sine ord og ikke slå, hvis man bliver gale eller ked af det. Og han er faktisk rigtig god til at sætte ord på hjemme hos os. Hvis han ikke kan, så hjælper vi ham og får som regel altid løst konflikterne på en fornuftig måde.

Anderledes er det i børnehaven, der siger han intet - men kommer bare ud med blodnæse eller rifter eller hvad det nu kan være. Han er måske ikke helt tryg hos personalet selv om han er glad for i hvert fald mindst 2 af de ansatte derude.

Men den håndtering af konflikter er også ligesom gået af fløjten i den sidste tid.

HVAD SKAL VI DOG GØRE?

Med venlig hilsen
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder