Svar: Rotarix vaccine efter uge 13
28. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Laila
Din læge er den bedste til at vejlede dig omkring vaccinationer, og jeg synes det er relevant at du taler med lægen om, hvorfor lægen vejleder som han gør :)
Jeg har via Statens Seruminstitut fundet indlægssedlen til Rotarix vaccinen. Der står:
"Rotarix is given as two doses, at least four weeks apart. The first dose is given when the baby is older than six weeks. Ideally, both doses should be given before the baby is aged 16 weeks and they must be given by the time the baby is 24 weeks old."
Oversat til dansk: Rotarix gives som to doser, med mindst fire ugers mellemrum. Den første dosis gives, når barnet er ældre end seks uger. Ideelt set bør begge doser gives, før barnet er fyldt 16 uger, og skal være givet inden barnet er 24 uger gammel."
Det er sådan med vaccinationer generelt, at man altid udskyder vaccinationer hvis barnet er syg med feber. Derfor vil vaccinationer ikke altid ligge der, hvor barnet aldersmæssigt anbefales at få dem, tidspunktet kan ændre sig.
I jeres tilfælde tænker jeg, at den første vaccine vil ligge, når din dreng er 19 uger gammel og den næste kommer så til at ligge når han er 23-24 uger gammel, fordi de skal ligge med mindst fire ugers mellemrum. Han når således at få begge doser før han bliver 24 uger ...
Mon ikke lægen også har tænkt sådan...?
Jeg skal sende indlægssedlen til dig i en sep. mail :)
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske