Svar: Sultent hjertebarn

26. november 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jenny

Hold da op ... jeg er meget ked af at høre at Sebastian har været så syg, men godt at det blev opdaget og rigtig godt at han er kommet igennem sin operation så godt. Sikke et chok, det er klart og helt naturligt, at det er noget der vil påvirke jer rigtig længe.

Det er meget meget fint at du lader ham spise det han viser behov for lige nu, og at du også lader ham amme det ekstra. Han lyder til at have noget der skal indhentes og det skal han have lov til, nu hvor han har flere kræfter og bedre overskud til det ...

Han skal have 3 skemåltider dagligt - jvf. planen jeg tidligere har sendt til dig og han må gerne ammes 6 gange ved siden af dette. Det er super at du kan mærke at han spiser bedre og også har sat din mælkeproduktion op, det gør forhåbentlig at han nu også begynder at sove bedre og mere sammenhængende.

Det lyder ikke som om at I skal begynde at supplere med flaske, men at du lige nu skal amme ham, det han viser behov for - vel at mærke, stadig så han har plads og lyst til skemaden, som er vigtig nu. Børn med hjertefejl vil ofte også have lettere ved at blive ammet, selvom det er hårdt arbejde at spise ved brystet, så viser undersøgelser at det belaster deres kredsløb mindre at blive ammet og det påvirker dem mere, hvis de får flaske. Så hold fast i at amning stadig er godt :)

Når du putter ham om dagen, så kan det være en god idé at du kommer ham i voksiposen, i flyverdragten eller hvad han nu sover i og først ammer ham derefter. Og herfra skal han så puttes i sin barnevogn. Det er helt naturligt at han skal have ...

Annonce

... bryst som en del af sit putteritual og det er helt okay, at han næsten falder i søvn med brystet.

Det vil også være helt okay, at du nogle gange lægger dig med ham, og ammer ham liggende og lader ham falde i søvn på denne måde. Lige nu er det så koldt, at han ikke bør sove ude, så gå i stedet i soveværelset, rul gardinerne for, sluk lyset og am ham liggende i din seng og lad ham sove middagslur der. Det kan også være rart for dig, at få et middagshvil på denne måde.

Nogle påstår at de kan fornemme uro hos deres børn, hvis de indtager chokolade, kaffe (koffein). Der er ikke undersøgelser som bekræfter dette, men mødres erfaringer tæller jo også, så hvis du oplever at de giver mere roligt nætter, at du ikke drikker kaffe om aftenen og skruer ned for dit chokoladeindtag, så er det værd at forsøge ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan så prøve at øge dit indtag stille og roligt, så han på den måde vænner sig til det. Det påstås i hvert fald at hvis man normalt kan kværne en hel plade marabou, så kan man godt træne barnet til at tåle det, ved at starte med at spise 4 små chokoladetern og så øge langsomt over flere dage for tilsidst at kunne spise hele pladen ... Sundt er det naturligvis ikke, men det gik spørgsmålet jo ikke på :)

Hvor lang tid der går fra det du indtager kommer over i modermælken, er svært at svare på. Det lyder dog af lang tid, hvis der skulle gå 4-6 timer. Koffein burde vel gå i blodbanen ret hurtigt, sådan at når du mærker den opkvikkende effekt af kaffen, så er den også i mælken ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"