Svar: Sultent hjertebarn
26. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Jenny
Hold da op ... jeg er meget ked af at høre at Sebastian har været så syg, men godt at det blev opdaget og rigtig godt at han er kommet igennem sin operation så godt. Sikke et chok, det er klart og helt naturligt, at det er noget der vil påvirke jer rigtig længe.
Det er meget meget fint at du lader ham spise det han viser behov for lige nu, og at du også lader ham amme det ekstra. Han lyder til at have noget der skal indhentes og det skal han have lov til, nu hvor han har flere kræfter og bedre overskud til det ...
Han skal have 3 skemåltider dagligt - jvf. planen jeg tidligere har sendt til dig og han må gerne ammes 6 gange ved siden af dette. Det er super at du kan mærke at han spiser bedre og også har sat din mælkeproduktion op, det gør forhåbentlig at han nu også begynder at sove bedre og mere sammenhængende.
Det lyder ikke som om at I skal begynde at supplere med flaske, men at du lige nu skal amme ham, det han viser behov for - vel at mærke, stadig så han har plads og lyst til skemaden, som er vigtig nu. Børn med hjertefejl vil ofte også have lettere ved at blive ammet, selvom det er hårdt arbejde at spise ved brystet, så viser undersøgelser at det belaster deres kredsløb mindre at blive ammet og det påvirker dem mere, hvis de får flaske. Så hold fast i at amning stadig er godt :)
Når du putter ham om dagen, så kan det være en god idé at du kommer ham i voksiposen, i flyverdragten eller hvad han nu sover i og først ammer ham derefter. Og herfra skal han så puttes i sin barnevogn. Det er helt naturligt at han skal have bryst som en del af sit putteritual og det er helt okay, at han næsten falder i søvn med brystet.
Det vil også være helt okay, at du nogle gange lægger dig med ham, og ammer ham liggende og lader ham falde i søvn på denne måde. Lige nu er det så koldt, at han ikke bør sove ude, så gå i stedet i soveværelset, rul gardinerne for, sluk lyset og am ham liggende i din seng og lad ham sove middagslur der. Det kan også være rart for dig, at få et middagshvil på denne måde.
Nogle påstår at de kan fornemme uro hos deres børn, hvis de indtager chokolade, kaffe (koffein). Der er ikke undersøgelser som bekræfter dette, men mødres erfaringer tæller jo også, så hvis du oplever at de giver mere roligt nætter, at du ikke drikker kaffe om aftenen og skruer ned for dit chokoladeindtag, så er det værd at forsøge ...
Du kan så prøve at øge dit indtag stille og roligt, så han på den måde vænner sig til det. Det påstås i hvert fald at hvis man normalt kan kværne en hel plade marabou, så kan man godt træne barnet til at tåle det, ved at starte med at spise 4 små chokoladetern og så øge langsomt over flere dage for tilsidst at kunne spise hele pladen ... Sundt er det naturligvis ikke, men det gik spørgsmålet jo ikke på :)
Hvor lang tid der går fra det du indtager kommer over i modermælken, er svært at svare på. Det lyder dog af lang tid, hvis der skulle gå 4-6 timer. Koffein burde vel gå i blodbanen ret hurtigt, sådan at når du mærker den opkvikkende effekt af kaffen, så er den også i mælken ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske