Svar: Voldsom gråd før måltiderne
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, om ikke jeres datter kan have problemer med refluks eller tilbageløb af mavesyre til spiserøret.
De symptomer du beskriver, den kolikagtige gråd, at ingen ting rigtig har hjulpet, at hun tydeligt er sulten men græder voldsomt, når hun skal spise osv. - det kunne tyde på at hun har ondt, når hun spiser. Og det kunne være fordi hun har for meget mavesyre og når syren kommer op i spiserøret, så ødelægger det slimhinden, man kan sige at det ætser små huller i spiserørets slimhinde og det gør, at hun får ondt, hver gang hun spiser ...
Man kan undersøge for mavesyre og det synes jeg faktisk du skal bede jeres læge om en henvisning til. Man vil kunne måde mavesyre både i mavesæk og i spiserør og finde ud af om hendes vægring mod flaske skyldes dette. Og så kan det behandles medicinsk. Hun kan blive undersøgt på børneafdelingen.
Det kan også være at jeres læge kender til fænomenet og skønner at man skal prøve den medicinske behandling uden yderligere undersøgelser - nogle læger arbejder med "hvis det er det, så virker medicinen og ellers stoppes medicinen igen" - hvordan jeres læge ser på disse ting ved jeg ikke. Generelt må jeg dog sige, at det jo altid er en god idé at undersøge før man behandler ...
Men prøv at tale med jeres læge om, hvorvidt jeres problemer kunne skyldes mavesyrer der står og kører op og ned og dermed gør, at det gør ondt for jeres datter at spise.
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at høre, hvad I finder ud af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske