Brev:
Voldsom gråd før måltiderne
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Voldsom gråd før måltiderne
Hej igen
Som jeg har skrevet til dig tidligere, så er vi de glade indehavere af et kolikbarn, som nu er knap 3 1/2 måned gammel.
Forhistorien, rent kolikmæssigt, er, at hun fra omkring 3 ugers alderen begyndte at græde så godt som hver aften. Det startede omkring kl 16 og fortsatte frem til kl 23, hvor hun faldt i søvn og så har sovet pænt. Først med to amninger om natten, så med en enkelt flaske ved 03-tiden og nu sover hun hele natten igennem fra 23-06.
Der er jo mange meninger og gode råd ifm kolik, og vi har - som de fleste andre i samme situation - nok prøvet de fleste. Hun har desuden været til kiropraktor, da hun også syntes lidt låst i nakken. Nogle af de forskellige ting (sukkervand / babymassage / babygymnastik / kamillethe / Mylocin (eller hvad det nu hed)/ svøbning osv) har hjulpet lidt, det samme gælder kiropraktoren, men intet har været den mirakelkur, vi havde håbet på. Derfor endte det med at vi lidt opgav, og besluttede os for bare at vente, til det gik over af sig selv.
Nu er hun så blevet de her 3 1/2 måned, og selve kolikken, hvis man kan kalde den det, er gået over. Men i stedet har vi fået et nyt problem, og grunden til at jeg skriver så meget om kolikken er, at jeg ikke ved, om det kan hænge sammen med det.
Hver gang hun skal spise (hun får flaske), så bryder hun ud i en hjertesskærende gråd. Den kan vare alt fra 15 minutter til en time, men vi skal igennem dem hver gang, hun skal spise. Det er som om, hun direkte vægrer sig ved flasken. Efter at have kæmpet med hende, så er det som om, at hun til sidst giver op, og så spiser hun typisk 100-140 ml. - Hun er jo sulten på de tidspunkter, hvor vi tilbyder hende flasken. Men vi skal igennem den voldsomme gråd hver gang, og det er ærlig talt temmelig hårdt, ikke mindst fordi vi jo også har en tre-årig, der bliver temmelig forstyrret af det hele. Samtidig er man selvfølgelig møg-nervøs for, om der kan være noget galt med hende.
Det mest pudsige er, at hvis vi så sætter hende op, og sidder og snakker lidt med hende - så kan gråden og tårene forsvinde som dug for solen, og i stedet sidder hun og smiler og pludrer. - Men når vi så ligger hende ned eller bare prøver at give hende flasken siddende, så går "festen" løs igen. Det virker altså som om, at det direkte er flasken, hun har en modstand mod.
Det samme kan dog også ske, når vi putter hende om aftnen for at lægge hende til at sove, men det forekommer mig, at det er mere normalt, at de skal hjælpes lidt med at falde til ro - især hvis de er overtrætte.
Vi har selvfølgelig overvejet, om den kan være gal med ørerne, men da hun saftens kan ligge ned i alle mulige andre situationer, så virker det ikke så sandsynligt, synes jeg. Desuden virker hun i det store hele sund og glad, og følger sine vækstkurver fint.
Vi tænker også, at hun simpelthen er så sulten og så træt (hun sover virkelig dårligt om dagen, og lige meget hvad vi gør, så er hun ofte vågen fra først på eftermiddagen og frem til kl 23, kun afbrudt af små lure på 10-15 minutter hist og her), at hun slet ikke kan finde ud af, hvad hun skal, og at flasken/sove er det bedste for hende lige nu - men hvis det er problemet - hvad gør man så ved det?
Vores egen sundhedsplejerske har oplevet problemet "live" og var helt chokeret over voldsomheden i hendes gråd og vægren, men havde ikke noget bud på, hvad der kunne være galt, da hun ikke havde set noget tilsvarende før. Aftalen med hende er at ringe om 14 dage, hvis det ikke er blevet bedre, men som hun åbent siger, så ved hun simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Og indtil videre er problemet kun blevet værre.
Har du oplevet noget tilsvarende tidligere og har du nogle gode råd ift hvordan vi stopper gråden?
Bedste hilsner
Malene