Brev:
Mellemfornøjet
7. november 2010
Alder:
3 mdr.
Mellemfornøjet
Hej Helen,
Du har jo fulgt godt med i mit amme/flaskeforløb her med barn nummer to, og derfor håber jeg du endnu engang vil dele dine tanker med mig.
Vi har forsøgt at få lidt rytme ind i lillebror med nogle større måltider og deraf længere lure men... det går ikke. Jeg har efterhånden på fornemmelsen dels at han måske har en lille mavesæk der ikke bare lige sådan lader sig udspile, dels at han stopper med at spise når han ikke er sulten længere, istedet for at blive ved til han er mæt... Hvad enten jeg ammer først eller springer over når han vågner spiser han maksimum 100-120 ml flaske - og oftest 60-80 ml.
Han spiser 6-7 flasker i døgnet og flere af dem må deles op med en pause undervejs hvor vi pusler og leget lidt. Han bliver ammet 8-9 gange (før flaske eller de første gange han vågner om natten hvor han klarer sig uden flaske) men kun i få minutter undtagen om natten.
Dette gør at han for det første ikke sover så lange lure om dagen, for det andet ofte er "mellemfornøjet". Når han så bliver sulten skal det være lige nu! Og når han en sjælden gang i mellem spiser mere end 120 ml bliver han meget utilpas - piver og græder også efter han har bøvset - som om han får ondt i maven af det. Generelt skal han stadig bøvse mange gange og længe efter et måltid - selvom vi bruger mam ultravent flasker.
Han får et langt søvnstræk fra kl ca 18 til 23-24 hvorefter han først får flaske mellem 02-04. Det kunne selvfølgelig være optimalt at få skubbet den rytme lidt især her efter vintertids-skifte hvor vi står op nu kl halv fem-fem... Ikke fordi han er sulten, men fordi han vil underholdes så der er ingen vej uden om;-)
De sidste tre uger har han ikke taget så meget på som han burde (men er vokset over gn.snit i længde) - men storesøster svingede også meget på det punkt og er stadig lang og slank i dag. Skal jeg blive ved med at prøve at samle hans måltider når det nu virker til ikke at passe ham?
Er det amningen der spiller negativt ind? Jeg synes jo stadig det er fantastisk at kunne amme og især om natten virker det godt - der er masser af mælk og det er ved gud nemmere end at skulle lave en flaske hver anden time... Måske skal jeg bare acceptere at jeg haar småt-spisende børn (jeg husker dog ikke Fiona som så mellemfornøjet - det gør ham svær at have med nogle steder synes jeg).
Lige en lille (?) ting angående storesøster på 4½: Hun har reageret fint på lillebrors ankomst i familien det vil sige med masser af kærlighed til ham og en del irritation over ham når han fylder for meget - sidstnævnte går dog mest ud over os og aldrig direkte ham.
Generelt er hun meget velformuleret og god til at sætte ord på sine følelser - og i den forbindelse er hun begyndt at fremsætte en del (tomme) trusler i tide og utide - den mindste irettesættelse eller irritation (fx når hun skal rydde op, koncentrere sig om at spise el lign) svares igen med enten "så flytter jeg hjemmefra" eller "så smider jeg dig ud af vinduet - uden tøj på" eller "så smider jeg dig i skraldespanden" eller "så skærer jeg bare huset over" - ja, fantasien fejler ikke noget.
Vi er i tvivl om hvordan vi skal reagere på disse. Jeg vil gerne understrege at vi selv aldrig i vores opdragelse af hende har brugt trusler eller irrelevante konsekvenser når vi kræver noget af hende. Det har ikke været let at undgå, men vi er indtil nu sluppet afsted med "jeg tæller til tre og så skal du være i gang med..." når situationen har krævet det, og indtil videre har hun aldrig testet os på hvad der skete hvis ikke;-).
Vi har prøvet både at sige at vi bliver kede af det hvis hun flytter hjemmefra, også prøvet at spørge ind til det (hvorfor, hvor vil du gerne bo osv) men altså - hun fortsætter stadig og vi er i tvivl om hvilken reaktion hun "efterspørger" her?
Glæder mig til at læse dine tanker - på forhånd tak!