Svar: Sår i numsen
31. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Ida
Du skriver at I har skiftet blemærke, jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om jeres dreng reagerer med overfølsomhed overfor bleerne ... Han er jo set af lægen, sat i behandling med diverse salver, podning er sendt osv. så måske er det her årsagen skal findes.
Jeg tænker også at I måske skal gå over til at vaske ham lidt mere rigtigt ... Det er vigtigt at syren fra urin og afføring vaskes helt af og at huden holdes så ren som muligt. Vat er blødt at bruge, men kan også afgive lidt tråde ... måske var det bedre at bruge en helt blød skumklud. Derudover vil jeg anbefale jer at bruge lidt sæbe.
Vask med lunt vand og vask med mild uparfumeret sæbe hjælper med at holde huden fri for bakterier og forebygger samtidig infektioner. Og det vil være en god idé, som du beskriver din lille drengs hud ... Jeg vil anbefale dig at købe en sæbe beregnet til intimvask, som har den rette pH. Sæben skal naturligvis vaskes af med rent vand.
Det vil være en god idé at bruge en form for barriere creme, når hans hud begynder at hele. Det er en creme som lægger en hinde på huden, så netop syren fra urin og afføring ikke får lov til at trænge ind så hurtigt. I skriver jo at han har tynde afføringer og derfor kan det være godt at forebygge, netop ved at lægge en barriere på huden. Der findes specielle salver til babyer med dette formål, der findes også deciderede barrierecremer på markedet, som også bruges til ældre patienter. I skal dog sikre jer, at det produkt I køber ikke indeholder nogle skadelige stoffer ...
Han kan naturligvis henvises til en hudlæge, hvis han bliver ved med at have problemer - dette må I tale med lægen om ...
Hvis det viser sig at han har svamp, så skal du i øvrigt være opmærksom på at han også kan have svamp i munden og vil kunne smitte dig ved amning. I givet fald skal I begge behandles, ellers kan I blive ved med at smitte hinanden og det kan være meget svært at få i bedring.
Håber I får bugt med det snarest, det er jo synd for denne lille mand :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske