Brev:
Sår i numsen
31. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Sår i numsen
Hej Helen.
Min dreng er nu 6 uger, og har i ca. 4 uger haft rød numse - de sidste 2 uger med sår. Vi startede med at bruge zink, derefter inotyol salve og kogt vandsklude, men rødmen blev bare værre.
Så tog vi til lægen, idet jeg mente det kunne være svamp. Der blev ordineret brentan, som jeg brugte en uge uden effekt - tværtimod kom der sår på ballerne, og helt inde ved numsen, og den begyndte at blive ildrød. Så fik vi ordineret brentacort, som begyndte at have lidt effekt efter nogle dage. Det har vi nu brugt en uge - men igår blev ballerne igen ildrøde, hævede samt varme, og der er begyndende væskende sår igen på ballerne. Bare nogle nye steder end de andre sår. Jeg bruger stadig kogt vands klude, undtagen når jeg smørrer med brentacort morgen og aften.
Det skal lige siges, at han i fredags blev podet, idet jeg har mistanke om at han har en bakterie infektion - det håber jeg i hvert fald, for ellers aner vi ikke hvad der er galt med hans numse - vi skifter, lufttørrer, eftertørrer med føntørrer og alt andet tilrådeligt ved røde numser.
Vi får svar på podningen tirsdag el. onsdag, det vil sige om nogle dage. Hvad kan vi gøre, hvis det ikke er en infektion med bakterier, fx stafylokokker? Det er jo i hvert fald ikke svamp, for så ville behandlingen have hjulpet.. Vi er meget frusterede, for det udvikler sig hele tiden, og han er ked af det, når han skal skiftes. Det er forfærdeligt, at der ikke er noget som hjælper! Det er faktisk kun blevet værre.
Det skal nævnes at han har tynde aff. i hver ble, og har haft dette siden fødslen - men vi sørger for at skiftes ofte, også om natten, hver gang han ammes, altså ca. hver 3 time. Om dagen skifter vi mange gange. Og bruger vat, ingen sæbe osv. Vi har skiftet ble til et mærke uden tilsætning af diverse.
Er der mon nogle steder han kan henvises til, hvis der som sagt ingen infektion er?
Mange hilsner fra Ida