Sår i numsen

31. oktober 2010

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Sår i numsen

Hej Helen.

Min dreng er nu 6 uger, og har i ca. 4 uger haft rød numse - de sidste 2 uger med sår. Vi startede med at bruge zink, derefter inotyol salve og kogt vandsklude, men rødmen blev bare værre.

Så tog vi til lægen, idet jeg mente det kunne være svamp. Der blev ordineret brentan, som jeg brugte en uge uden effekt - tværtimod kom der sår på ballerne, og helt inde ved numsen, og den begyndte at blive ildrød. Så fik vi ordineret brentacort, som begyndte at have lidt effekt efter nogle dage. Det har vi nu brugt en uge - men igår blev ballerne igen ildrøde, hævede samt varme, og der er begyndende væskende sår igen på ballerne. Bare nogle nye steder end de andre sår. Jeg bruger stadig kogt vands klude, undtagen når jeg smørrer med brentacort morgen og aften.

Det skal lige siges, at han i fredags blev podet, idet jeg har mistanke om at han har en bakterie infektion - det håber jeg i hvert fald, for ellers aner vi ikke hvad der er ...

Annonce

... galt med hans numse - vi skifter, lufttørrer, eftertørrer med føntørrer og alt andet tilrådeligt ved røde numser.

Vi får svar på podningen tirsdag el. onsdag, det vil sige om nogle dage. Hvad kan vi gøre, hvis det ikke er en infektion med bakterier, fx stafylokokker? Det er jo i hvert fald ikke svamp, for så ville behandlingen have hjulpet.. Vi er meget frusterede, for det udvikler sig hele tiden, og han er ked af det, når han skal skiftes. Det er forfærdeligt, at der ikke er noget som hjælper! Det er faktisk kun blevet værre.

Det skal nævnes at han har tynde aff. i hver ble, og har haft dette siden fødslen - men vi sørger for at skiftes ofte, også om natten, hver gang han ammes, altså ca. hver 3 time. Om dagen skifter vi mange gange. Og bruger vat, ingen sæbe osv. Vi har skiftet ble til et mærke uden tilsætning af diverse.

Er der mon nogle steder han kan henvises til, hvis der som sagt ingen infektion er?

Mange hilsner fra Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder