Svar: Hvorfor raller hun?

27. oktober 2010

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Ingrid og Maries mor

Mit umiddelbare bud er at hun skal lære at hoste bevidst.

Netop fordi hun har fine små luftveje, så skal der ikke ret meget til, før der sætter sig lidt i luftvejene og så begynder hun at ralle. Vi voksne ville gøre det samme, der skal bare lidt mere til og så har vi den fordel, at vi har lært at hoste og rense vores luftveje bevidst ... og det skal Marie lære.

I luftrøret sidder nogle små fimrehår, som fungerer i samspil med et tyndt slimlag, der lægger sig uden på fimrehårene. Fimrehårene står og laver små bevægelser, der fører slimlaget opad mod munden. Når vi oplever dette, så rømmer vi os eller begynder at hoste lidt.

Hos små børn vil der naturligt ligesom hos os kunne komme små støv- og skidtpartikler ned i lungerne ...

Annonce

... og her skal fimrehårene så få barnet til at hoste så det kommer op ... Det kan små børn dog ikke altid finde ud af og derfor lyder det som om at det bare står og kører nede i dem. Faktisk vil det ofte lyde sådan, at man selv får lyst til at hoste, fordi man godt kan fornemme, at det er det barnet har brug for ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Du kan prøve om du kan lære hende at hoste, netop ved at sige "Host-host" eller "kan du hoste Marie, hoste" eller lignende - udnyt en af de gange, hvor hun naturligt hoster, som en refleks på at få renset sine luftveje, brug ordet "host" så hun på den måde begynder at forbinde ordet med det hun gør og derved lærer, hvad du mener, når du siger "host Marie" :)

Håber du kan bruge denne forklaring ... Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder