Svar: Hvorfor raller hun?
27. oktober 2010
Alder:
14 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Mit umiddelbare bud er at hun skal lære at hoste bevidst.
Netop fordi hun har fine små luftveje, så skal der ikke ret meget til, før der sætter sig lidt i luftvejene og så begynder hun at ralle. Vi voksne ville gøre det samme, der skal bare lidt mere til og så har vi den fordel, at vi har lært at hoste og rense vores luftveje bevidst ... og det skal Marie lære.
I luftrøret sidder nogle små fimrehår, som fungerer i samspil med et tyndt slimlag, der lægger sig uden på fimrehårene. Fimrehårene står og laver små bevægelser, der fører slimlaget opad mod munden. Når vi oplever dette, så rømmer vi os eller begynder at hoste lidt.
Hos små børn vil der naturligt ligesom hos os kunne komme små støv- og skidtpartikler ned i lungerne og her skal fimrehårene så få barnet til at hoste så det kommer op ... Det kan små børn dog ikke altid finde ud af og derfor lyder det som om at det bare står og kører nede i dem. Faktisk vil det ofte lyde sådan, at man selv får lyst til at hoste, fordi man godt kan fornemme, at det er det barnet har brug for ...
Du kan prøve om du kan lære hende at hoste, netop ved at sige "Host-host" eller "kan du hoste Marie, hoste" eller lignende - udnyt en af de gange, hvor hun naturligt hoster, som en refleks på at få renset sine luftveje, brug ordet "host" så hun på den måde begynder at forbinde ordet med det hun gør og derved lærer, hvad du mener, når du siger "host Marie" :)
Håber du kan bruge denne forklaring ... Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske