Svar: Ørebarn uden at være det
21. oktober 2010
Alder:
2 år
Kære Rikke
Det er altid en god idé at holde på sin forældre fornemmelse! Det er jer, der kender jeres børn bedst og derfor skal man altid lytte til, hvad forældre fortæller.
Det er derfor ikke okay, at du har fornemmelsen af at ørelægen ikke tror dig, når du fortæller at jeres datter sover uden problemer, ikke har haft symptomer på øreproblemer osv. Hvorfor skulle du dog sidde og sige noget som ikke passer - du vil naturligvis dit barn det bedste :)
Modsat, så må man jo også nogle gange tro på fagpersonalet og tro på det lægen eller f.eks. sundhedsplejersken siger - nogle gange siger vi jo ting som er gode og vigtige, og selvom det måske går imod forældrenes overbevisning, så er det jo ofte sagt i den bedste mening - nemlig at varetage barnets tarv.
Derfor bliver du naturligvis også nødt til at lytte til ørelægen og hans begrundelse for at lægge dræn og så må du i øvrigt diskutere din bekymring med ham "de skide dræn falder ud i tide og utide" og forøvrigt får du "tilskud hver gang du sætter dræn i et barn". Spørg ham, sig det til ham, at det er sådan du har det - drøft det.
Og så er det iøvrigt altid en rigtig god idé at få en second opinion og derfor er det ganske fornuftigt at I har bestilt tid hos en ny ørelæge om 14 dage. Det ville være min anbefaling, så det er rigtig fint at du har gjort det.
Det er rigtigt at væske på mellemørerne gennem længere tid kan være problematisk. Det kan give børn høre- og taleproblemer og derfor er det noget man naturligt skal være opmærksom på.
Det anbefales normalt at hvis børn har haft væske i mellemørerne i mere end 3-6 måneder eller hvis de har haft 3 eller flere akutte mellemørebetændelser på 3 måneder, så bør de have lagt dræn.
At få lagt dræn er et lille indgreb, selvom barnet skal i narkose og selvom det kan virke voldsomt på både barn og forældre ... De læger jeg har talt med siger, at det at behandle med dræn er at foretrække fremfor at risikere de komplikationer som væske kan give på trommehinden og i mellemøret. Det er sjældent at man får følge af drænbehandling og de følger som kan opstå ved drænbehandling er normalt mindre alvorlige end de følger der kan opstå ved at undlade at behandle væske i mellemøret og kronisk mellemørebetændelse.
Men drøft det med lægerne og stil gerne kritiske spørgsmål, det er helt okay. Når du har talt med forskellige læger, hørt deres synspunkter osv. så er du talerør for din datter og skal naturligvis gøre det, du fornemmer vil være bedst for hende.
Rigtig meget held og lykke - ser frem til at høre, hvad I finder ud af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske