Svar: Ørebarn uden at være det

21. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Rikke

Det er altid en god idé at holde på sin forældre fornemmelse! Det er jer, der kender jeres børn bedst og derfor skal man altid lytte til, hvad forældre fortæller.

Det er derfor ikke okay, at du har fornemmelsen af at ørelægen ikke tror dig, når du fortæller at jeres datter sover uden problemer, ikke har haft symptomer på øreproblemer osv. Hvorfor skulle du dog sidde og sige noget som ikke passer - du vil naturligvis dit barn det bedste :)

Modsat, så må man jo også nogle gange tro på fagpersonalet og tro på det lægen eller f.eks. sundhedsplejersken siger - nogle gange siger vi jo ting som er gode og vigtige, og selvom det måske går imod forældrenes overbevisning, så er det jo ofte sagt i den bedste mening - nemlig at varetage barnets tarv.

Derfor bliver du naturligvis også nødt til at lytte til ørelægen og hans begrundelse for at lægge dræn og så må du i øvrigt diskutere din bekymring med ham "de skide dræn falder ud i tide og utide" og forøvrigt får du "tilskud hver gang du sætter dræn i et barn". Spørg ham, sig det til ham, at det er sådan du har det - drøft det.

Og så er det iøvrigt altid en rigtig god idé at få en second opinion og derfor er det ganske fornuftigt at I har bestilt tid hos en ny ørelæge om 14 dage. Det ville være min ...

Annonce

... anbefaling, så det er rigtig fint at du har gjort det.

Det er rigtigt at væske på mellemørerne gennem længere tid kan være problematisk. Det kan give børn høre- og taleproblemer og derfor er det noget man naturligt skal være opmærksom på.

Det anbefales normalt at hvis børn har haft væske i mellemørerne i mere end 3-6 måneder eller hvis de har haft 3 eller flere akutte mellemørebetændelser på 3 måneder, så bør de have lagt dræn.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

At få lagt dræn er et lille indgreb, selvom barnet skal i narkose og selvom det kan virke voldsomt på både barn og forældre ... De læger jeg har talt med siger, at det at behandle med dræn er at foretrække fremfor at risikere de komplikationer som væske kan give på trommehinden og i mellemøret. Det er sjældent at man får følge af drænbehandling og de følger som kan opstå ved drænbehandling er normalt mindre alvorlige end de følger der kan opstå ved at undlade at behandle væske i mellemøret og kronisk mellemørebetændelse.

Men drøft det med lægerne og stil gerne kritiske spørgsmål, det er helt okay. Når du har talt med forskellige læger, hørt deres synspunkter osv. så er du talerør for din datter og skal naturligvis gøre det, du fornemmer vil være bedst for hende.

Rigtig meget held og lykke - ser frem til at høre, hvad I finder ud af :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.