Svar: Eksem i hårbotten

12. oktober 2010

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Børneeksem kan godt sidde i hovedbunden, ligesom det kan sidde forskellige steder på kroppen. Der er ofte ikke kun en enkelt årsag til at børn får børneeksem og derfor findes der heller ikke kun en kur, men generelt gælder at man kan forebygge ved at smøre med fugtighedscreme flere gange dagligt. Det er naturligvis lidt svært netop i hovedbunden, men kan stadig være nødvendigt.

Når eksemen blusser op, vil man ofte behandle det med steroidcreme, det vil sige en hormoncreme. Mange forældre er meget bekymrede for at bruge cremer med binyrebarkhormon til deres børn og derfor bruger mange cremerne forkert. Ofte bruger forældre nemlig cremen indtil der ses en bedring (oftest efter 4-7 dages brug) og af frygt for bivirkninger holder mange op med at smøre, "for nu har cremen jo hjulpet". Men resultatet er, at eksemen blusser op igen. Så smører man igen og historien gentager sig.

Det er derfor meget vigtigt at man bruger hormoncreme rigtigt og ofte betyder det at barnet skal smøres i 2-4 uger. Herefter skal brug af cremen trappes ned. F.eks. fra 2 gange daglig til kun 1 gang daglig, fra hver dag til hver anden dag osv. Hvis man søger for at behandle med hormoncremen og bruger den korrekt, så er chancen for at eksemen ikke blusser op igen større.

Man kan også få andre produkter, som alternativ til steroidbehandling. De ordineres af læge og det er bedst hvis man kan få en ...

Annonce

... henvisning til en hudlæge. Man kan blandt andet tilbyde behandling med Elidel eller Protopic. Disse cremer indeholder ikke hormonstoffer, men stoffer, der påvirker immunsystemet og dæmper eksemet. Det er cremer der normalt først anbefales, når barnet er 2 år. Det kan også komme på tale at behandle med tjære, "røde bade" eller lys. Men det er alt sammen noget der ordineres af hudlægen.

Det er generelt en god idé at vælge produkter som er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Der findes på apoteket i Danmark flere muligheder. Medic Team har blandt andet lavet en hudserie, der hedder Meditar, her er forskellige cremer til forskellige typer af problemhud, blandt andet også creme til netop behandling i perioderne mellem steroidbehandling. Da produkterne ikke er tilsat parfume, så lugter de ikke så godt ...

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Der er også f.eks. Aderma Exomega serien som også er udviklet til børn med børneeksem. Den skulle stabilisere hudens fedtstofindhold og reducere kløe og irritation. I de to nævnte serier findes både shampoo, creme, sæbe osv. Således at du også kan bade og vaske din dreng med hudvenlig sæbe, specielt til pleje af allergi. For det er også vigtigt at bruge sæbe til hårvask, så du sikrer dig at der ikke går infektion i hans hovedbund. Mild sæbe hjælper med at holde huden fri for bakterier og forebygger samtidig infektioner :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet