Svar: Eksem i hårbotten
12. oktober 2010
Alder:
20 mdr.
Hej med dig
Børneeksem kan godt sidde i hovedbunden, ligesom det kan sidde forskellige steder på kroppen. Der er ofte ikke kun en enkelt årsag til at børn får børneeksem og derfor findes der heller ikke kun en kur, men generelt gælder at man kan forebygge ved at smøre med fugtighedscreme flere gange dagligt. Det er naturligvis lidt svært netop i hovedbunden, men kan stadig være nødvendigt.
Når eksemen blusser op, vil man ofte behandle det med steroidcreme, det vil sige en hormoncreme. Mange forældre er meget bekymrede for at bruge cremer med binyrebarkhormon til deres børn og derfor bruger mange cremerne forkert. Ofte bruger forældre nemlig cremen indtil der ses en bedring (oftest efter 4-7 dages brug) og af frygt for bivirkninger holder mange op med at smøre, "for nu har cremen jo hjulpet". Men resultatet er, at eksemen blusser op igen. Så smører man igen og historien gentager sig.
Det er derfor meget vigtigt at man bruger hormoncreme rigtigt og ofte betyder det at barnet skal smøres i 2-4 uger. Herefter skal brug af cremen trappes ned. F.eks. fra 2 gange daglig til kun 1 gang daglig, fra hver dag til hver anden dag osv. Hvis man søger for at behandle med hormoncremen og bruger den korrekt, så er chancen for at eksemen ikke blusser op igen større.
Man kan også få andre produkter, som alternativ til steroidbehandling. De ordineres af læge og det er bedst hvis man kan få en henvisning til en hudlæge. Man kan blandt andet tilbyde behandling med Elidel eller Protopic. Disse cremer indeholder ikke hormonstoffer, men stoffer, der påvirker immunsystemet og dæmper eksemet. Det er cremer der normalt først anbefales, når barnet er 2 år. Det kan også komme på tale at behandle med tjære, "røde bade" eller lys. Men det er alt sammen noget der ordineres af hudlægen.
Det er generelt en god idé at vælge produkter som er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Der findes på apoteket i Danmark flere muligheder. Medic Team har blandt andet lavet en hudserie, der hedder Meditar, her er forskellige cremer til forskellige typer af problemhud, blandt andet også creme til netop behandling i perioderne mellem steroidbehandling. Da produkterne ikke er tilsat parfume, så lugter de ikke så godt ...
Der er også f.eks. Aderma Exomega serien som også er udviklet til børn med børneeksem. Den skulle stabilisere hudens fedtstofindhold og reducere kløe og irritation. I de to nævnte serier findes både shampoo, creme, sæbe osv. Således at du også kan bade og vaske din dreng med hudvenlig sæbe, specielt til pleje af allergi. For det er også vigtigt at bruge sæbe til hårvask, så du sikrer dig at der ikke går infektion i hans hovedbund. Mild sæbe hjælper med at holde huden fri for bakterier og forebygger samtidig infektioner :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske