Svar: Hvornår viser kolik sig oftest?

23. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Jannie

Tillykke med lillesøster, hvor er det dejligt at høre at I har fået en lille pige mere og hvor er det godt at du har fået en god sundhedsplejerske, som godt kan fornemme at du har brug for lidt ekstra besøg lige nu :)

Kolik opstår ofte de første uger efter fødslen - mellem 2-5 leveuge og varer ofte til barnet er ca 3 måneder gammelt. At få et barn med kolik er utrolig hårdt og tærer rigtig meget på forældrene - jeg kan derfor godt forstå hvis du er skrækslagen for at det skal ramme jer igen ...

Den egentlige årsag til kolik kender man ikke, men man mener at flere faktorer spiller ind. I hvert fald er der mange forklaringer - det går på at børnene skal have mere at spise, at de får for meget at spise, at de har for meget luft i maven, at man som ammende mor spiser noget barnet ikke kan tåle, at barnet reagerer på mælk og er overfølsom overfor mælk, at man som forældre signalerer en usikkerhed der forplanter sig i barnet, at man ikke tolker barnets signaler rigtigt osv. osv.

Faktum er, at man kan gøre alt rigtigt og så godt som overhovedet muligt og alligevel har man bare et barn der græder helt utrøsteligt og så pludselig fra den ene dag til den anden, så kan det være overstået og man står som forældre og tænker "hvad skete der lige der ..?!".

Det er rigtigt dejligt at din datter spiser så godt hos dig og det lyder som om at du har godt med mælk. Prøv om du kan få hende lært at tage en sut, det at sutte kan virke beroligende på ...

Annonce

... hendes mave :)

Prøv også at få hende til at bøvse når hun har spist, så luften ikke skal igennem hele systemet for at komme ud. Jo mere luft hun skal have igennem mave, jo mere ondt i maven må hun alt andet lige få ...

Mad hver 3-4 time lyder super flot og ikke som om at det skal sættes ned eller ændres på. Prøv at holde fast i at hun selv kan regulere sit behov og læg hende til brystet, når hun viser behov for det og signalerer at hun gerne vil die.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Am hende i forskellige ammestillinger, fordi hun derved stimulerer brystet forskelligt, men også fordi hun ikke sluger helt så meget luft, hvis hun f.eks. spiser i tvillingestillingen en gang imellem ... Du kan således starte med f.eks. at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, herefter tage hende op, lade hende bøvse og så lægge hende til i tvillingestillingen derefter. Det kan gøre at hun spiser anderledes og uden at sluge helt så meget luft = mindre mavekneb.

Hvis hun bare græder og græder en aften og det hele er ved at gå op i hat og briller, så kan du give hende lidt sukkervand. Kog vand, tag 100ml og tilsæt 1 tsk sukker. Giv hende et par skefulde af dette og se om ikke det kan give lidt ro i maven. Hun skal ikke have så meget, at de tager pladsen op for den egentlige mad, men en lille smule må hun godt få - herefter kan hun så få en sut og lulles til ro ...

Håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele fortsat :) Og knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!