Svar: Hvornår viser kolik sig oftest?
23. september 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Jannie
Tillykke med lillesøster, hvor er det dejligt at høre at I har fået en lille pige mere og hvor er det godt at du har fået en god sundhedsplejerske, som godt kan fornemme at du har brug for lidt ekstra besøg lige nu :)
Kolik opstår ofte de første uger efter fødslen - mellem 2-5 leveuge og varer ofte til barnet er ca 3 måneder gammelt. At få et barn med kolik er utrolig hårdt og tærer rigtig meget på forældrene - jeg kan derfor godt forstå hvis du er skrækslagen for at det skal ramme jer igen ...
Den egentlige årsag til kolik kender man ikke, men man mener at flere faktorer spiller ind. I hvert fald er der mange forklaringer - det går på at børnene skal have mere at spise, at de får for meget at spise, at de har for meget luft i maven, at man som ammende mor spiser noget barnet ikke kan tåle, at barnet reagerer på mælk og er overfølsom overfor mælk, at man som forældre signalerer en usikkerhed der forplanter sig i barnet, at man ikke tolker barnets signaler rigtigt osv. osv.
Faktum er, at man kan gøre alt rigtigt og så godt som overhovedet muligt og alligevel har man bare et barn der græder helt utrøsteligt og så pludselig fra den ene dag til den anden, så kan det være overstået og man står som forældre og tænker "hvad skete der lige der ..?!".
Det er rigtigt dejligt at din datter spiser så godt hos dig og det lyder som om at du har godt med mælk. Prøv om du kan få hende lært at tage en sut, det at sutte kan virke beroligende på hendes mave :)
Prøv også at få hende til at bøvse når hun har spist, så luften ikke skal igennem hele systemet for at komme ud. Jo mere luft hun skal have igennem mave, jo mere ondt i maven må hun alt andet lige få ...
Mad hver 3-4 time lyder super flot og ikke som om at det skal sættes ned eller ændres på. Prøv at holde fast i at hun selv kan regulere sit behov og læg hende til brystet, når hun viser behov for det og signalerer at hun gerne vil die.
Am hende i forskellige ammestillinger, fordi hun derved stimulerer brystet forskelligt, men også fordi hun ikke sluger helt så meget luft, hvis hun f.eks. spiser i tvillingestillingen en gang imellem ... Du kan således starte med f.eks. at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, herefter tage hende op, lade hende bøvse og så lægge hende til i tvillingestillingen derefter. Det kan gøre at hun spiser anderledes og uden at sluge helt så meget luft = mindre mavekneb.
Hvis hun bare græder og græder en aften og det hele er ved at gå op i hat og briller, så kan du give hende lidt sukkervand. Kog vand, tag 100ml og tilsæt 1 tsk sukker. Giv hende et par skefulde af dette og se om ikke det kan give lidt ro i maven. Hun skal ikke have så meget, at de tager pladsen op for den egentlige mad, men en lille smule må hun godt få - herefter kan hun så få en sut og lulles til ro ...
Håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele fortsat :) Og knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske